loading...

مرجع مسجد النبی کوهسنگی مشهد

بازدید : 14
شنبه 18 فروردين 1403 زمان : 15:34

خلاف آن نوع روایی که بیشتر از نقوش انسانی و جانوری مسجد النبی کوهسنگی مشهد منفعت گرفته در بیشتر مورد ها هماهنگی از پیش تمجید گردیده ای با معماری سازه ندارد.

عموماً چنین نگاره ها به حیث مضمونی ارتباطی با فرد مدفون نداشته و مقصود آن ها به تصویر کشیدن صحنه های معنوی و دلاورمردیهای اجداد آن‌ها زیرا نبی(ص)، حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) می باشد.

در واقع مضمون را از خارج آورده و دیوار آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد ساختمان آرامگاه را بعنوان بستری مطلوب برای تصویب آثارش یافته میباشد. همینطور از طریقه رابطه با معماری نیز نگارگری ها فاقد هماهنگی بنیادی بوده و شاید استدلال آنرا بتوان در عدم اجرای هم‌زمان آن‌ها دانست بگونه ایکه غالبا اجرای این نقوش به پس از کامل شدن ساختمان گشوده می‌شود.

براین اساس معمار در هنگام تشکیل داد سازه جای خاصی را بعنوان بستر نگارگری در لحاظ نداشته و از طرفی نقاش سوای پیش گویی ساختار و صورت و تقسیم بندی دیوارها مبادرت به کشیدن نقوش نموده گاهی باطن درگاهیها را نگارگری کرده اند که نوعی کادربندی از روش طاقچه و درگاهی و رف برای نقوش ساخته شده است، مانند آقارودبند در دزفول ولی دربیشتر مورد ها قسمتهایی که میدان مشاهده کرد کبیر تری داشته اند گزینه اعتنا نگارگر بوده میباشد.

در چنین نگارگری ها نگارگر هم از نمای داخلی و هم از نمای بیرونی برای اخلاق و رفتار آثارش فایده می گرفته میباشد که هرمورد دارنده مزایای خاص خویش بوده میباشد، برای مثال نمای بیرونی زخم پذیری بیشتری داشته، ولیکن میدان روءیت کرد بزرگ تری را مشمول می‌گردد. در مقابل نمای داخلی ماندگارتر بوده، هر یک سری میدان رویت کرد محدودتری دارااست. درخصوص مفهوم ها نیز درون و بیرون سازه چندان تفاوتی نداشتند.

اندازه نگارگری ها تابع استاندارد خاصی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد نبوده و معمولاً از بعد ها دیوار پیروی می کرده حتی گاه از بعدها دیوار نیز بالاتر رفته و با تغییر تحول زاویه دیوار به دیوار تازه نگارگری نیز ادامه یافته میباشد.

نمادها در نگاره های آرامگاهی ضمن نقش تزئینی دارنده چند مفاهیم عمیق فرهنگی و آیینی بوده که ریشه در و آب تمدن همینطور باورهای مذهبی عموم داراست.

بعنوان نمونه یقین به جاودانگی و معاش بعداز مرگ در اکثری از نقوش منعکس گردیده‌است. برای مثال نمادهای آیینی بکار رفته در‌این اثر ها میتوان به نمادهای رنگی جانوری، گیاهی، کیهانی و غیره اشاره کرد تنوع رنگی در نقاشیهای آرامگاه های کشور ایران چندان به دیده نمیخورد از طرف دیگر طبیعی بودن رنگ ها در موضوعات شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد چندان گزینه دقت نقاش نبوده، برای مثال بعضی فیس ها بنفش رسم گردیده یا این که اسب به رنگ نیلی کشیده گردیده است.

خلاف آن نوع روایی که بیشتر از نقوش انسانی و جانوری مسجد النبی کوهسنگی مشهد منفعت گرفته در بیشتر مورد ها هماهنگی از پیش تمجید گردیده ای با معماری سازه ندارد.

عموماً چنین نگاره ها به حیث مضمونی ارتباطی با فرد مدفون نداشته و مقصود آن ها به تصویر کشیدن صحنه های معنوی و دلاورمردیهای اجداد آن‌ها زیرا نبی(ص)، حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) می باشد.

در واقع مضمون را از خارج آورده و دیوار آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد ساختمان آرامگاه را بعنوان بستری مطلوب برای تصویب آثارش یافته میباشد. همینطور از طریقه رابطه با معماری نیز نگارگری ها فاقد هماهنگی بنیادی بوده و شاید استدلال آنرا بتوان در عدم اجرای هم‌زمان آن‌ها دانست بگونه ایکه غالبا اجرای این نقوش به پس از کامل شدن ساختمان گشوده می‌شود.

براین اساس معمار در هنگام تشکیل داد سازه جای خاصی را بعنوان بستر نگارگری در لحاظ نداشته و از طرفی نقاش سوای پیش گویی ساختار و صورت و تقسیم بندی دیوارها مبادرت به کشیدن نقوش نموده گاهی باطن درگاهیها را نگارگری کرده اند که نوعی کادربندی از روش طاقچه و درگاهی و رف برای نقوش ساخته شده است، مانند آقارودبند در دزفول ولی دربیشتر مورد ها قسمتهایی که میدان مشاهده کرد کبیر تری داشته اند گزینه اعتنا نگارگر بوده میباشد.

در چنین نگارگری ها نگارگر هم از نمای داخلی و هم از نمای بیرونی برای اخلاق و رفتار آثارش فایده می گرفته میباشد که هرمورد دارنده مزایای خاص خویش بوده میباشد، برای مثال نمای بیرونی زخم پذیری بیشتری داشته، ولیکن میدان روءیت کرد بزرگ تری را مشمول می‌گردد. در مقابل نمای داخلی ماندگارتر بوده، هر یک سری میدان رویت کرد محدودتری دارااست. درخصوص مفهوم ها نیز درون و بیرون سازه چندان تفاوتی نداشتند.

اندازه نگارگری ها تابع استاندارد خاصی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد نبوده و معمولاً از بعد ها دیوار پیروی می کرده حتی گاه از بعدها دیوار نیز بالاتر رفته و با تغییر تحول زاویه دیوار به دیوار تازه نگارگری نیز ادامه یافته میباشد.

نمادها در نگاره های آرامگاهی ضمن نقش تزئینی دارنده چند مفاهیم عمیق فرهنگی و آیینی بوده که ریشه در و آب تمدن همینطور باورهای مذهبی عموم داراست.

بعنوان نمونه یقین به جاودانگی و معاش بعداز مرگ در اکثری از نقوش منعکس گردیده‌است. برای مثال نمادهای آیینی بکار رفته در‌این اثر ها میتوان به نمادهای رنگی جانوری، گیاهی، کیهانی و غیره اشاره کرد تنوع رنگی در نقاشیهای آرامگاه های کشور ایران چندان به دیده نمیخورد از طرف دیگر طبیعی بودن رنگ ها در موضوعات شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد چندان گزینه دقت نقاش نبوده، برای مثال بعضی فیس ها بنفش رسم گردیده یا این که اسب به رنگ نیلی کشیده گردیده است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 166
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 97
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 175
  • بازدید ماه : 244
  • بازدید سال : 12802
  • بازدید کلی : 29233
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی