loading...

مرجع مسجد النبی کوهسنگی مشهد

بازدید : 8
چهارشنبه 7 دی 1401 زمان : 9:49

عمارت آن، هفت فرسنگ در هشت فرسنگ باشد . رایت او بر این کوه سپید بزنند، به نزد دهی قدیمی، که در جنب مسجد میباشد، و قصری سابق – که قصر مجوس میباشد – و آن را «جمکران‏» خوانند . از تحت یک مناره‏ی آن مسجد خارج آید، مجاورت آن جا که حریق‏منزل‏ی گبران بوده … [16]

از این حدیث‏شریف، به کار گیری می‏خواهد شد به نحوی که مسجد سهله در زمان ظهور حضرت بقیة‏الله، ارواحنا مسجد النبی کوهسنگی مشهد فداه، مقر آن حضرت خواهد بود، مسجد مقدس جمکران نیز در بعد از ظهر ظهور، رده خاصی داراست و مقر دیگری برای آن حضرت میباشد .

مرحوم کاتوزیان، بعد از نقل متن بدون نقص حدیث، به تفصیل و تعبیر و تفسیر آن پرداخته، در باره‏ی کوه سپید و قصر مجوس و دیگر تعبیرهایی که در حدیث‏شریف آمده و ما به دلیل اختصار نیاوردیم، به شرح، صحبت گفته میباشد [17]

خوا‌نندگان گرامی، اعتنا دارا‌هستند که روایات ملاحم، چندان نیازی به بازرسی در گواهی ندارند; چون، جز معصومان علیهم السلام که با سرچشمه‏ی وحی مربوط بودند، فرد دیگری نمی‏توانست‏خبری بگوید که صدها سال آنگاه تحقق پیدا نماید .

روزی که امیرمؤمنان علیه السلام به حذیفه از مسجد جمکران خبر می‏اعطا کرد، در مملکت حجاز و عراق، کمتر کسی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد اسم قم را شنیده بود، لذا می‏بینیم که در روایات فراوانی، به هنگام مشاجره از قم، به «در حوالی ری‏» تفسیر گردیده تا به‌این وسیله، شرایط جغرافیایی شهر قم، برای اصحاب ائمه علیهم السلام پر‌نور شود .

از این رهگذر، احتمال نمی‏رود که احدی از عموم حجاز، اسم جمکران را تحت عنوان یکی‌از دهات قم شنیده باشد .

نکات ریزی که در زمینه‌ی قصر مجوس و حریق‏منزل‏ی گبران آمده، مطلبی عدم وجود که در حجاز و عراق، کسی از آن با خبر باشد .

به هنگام صدور این حدیث از مولای متقیان علیه السلام، کسی نمی‏توانست پیش‏بینی نماید که در کنار ده جمکران، در آجل، مسجدی ساخته گردد و با حضرت بقیة‏الله (عج) – که آن روز متولد نشده بود – رابطه خواهد داشت .

زمانی که روحانی صدوق، این حدیث را در کتاب مونس الحزین درج می‏کرد، فارغ از شک وتردید، این مسجد، مناره نداشت .

وقتی که مالک خلاصة البلدان، در قرن دوازدهم، این حدیث را از مونس الحزین نقل می‏کرد، گشوده هم آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد مسجد مقدس جمکران، مناره‏ای نداشت; چون، برای اول توشه، در سال 1318 هجری، یک مناره در زاویه‏ی جنوب شرقی مسجد ساخته شد [18]

وقتی که مرحوم کاتوزیان، این حدیث را در کتاب انوار المشعشعین می‏نوشت، مسجد جمکران، تنها یک مناره داشت و تا چندین سال پیش نیز به همین منوال بود، البته در‌این حدیث آمده میباشد که «از ذیل یک مناره‏ی آن، مسجد، خارج آید» .[19]

این تفسیر، مصرح میباشد درین که به هنگام ظهور حضرت بقیة‏الله، ارواحنا فداه، مسجد مقدس جمکران، بیش تر از یک مناره خواهد داشت، در حالی که به هنگام چاپ کتاب (1327 هجری) مسجد، تنها یک مناره داشت .

معجزات حضرت بقیة الله علیه السلام در مسجد مقدس جمکران

کرامات و معجزات و عنایاتی که از ائمه‏ی اطهار علیهم السلام صادر گشته و از سوی راویان گزینه پشت شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد گرمی ماجرا‏گردیده، و در کتاب‏های آیتم استناد تصویب شده، منحصر به فرد به صدر اسلام و قرن ها نخستین‏ی اسلام وجود ندارد ، بلکه هر روز در دور و اطراف عالم ، بویژه در بقعه ائمه‏ی هدی علیهم السلام معجزات و کرامات نو‏ای تحقق می‏یابد که عامل حقانیت پیشوایان شیعه ، و مایه‏ی دل گرمی شیعه‌ها میباشد .

هرمورد از شما، یک یا این که یک‌سری اعجاز در بقعه مطهر ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا علیه السلام چشم و یا این که شنیده‏اید .

فعلا که روزگار فرمانروایی حضرت بقیة الله، ارواحنا فداه، میباشد، تمامی روزه ، ده‏ها نفر در اقطار و اکناف عالم، با توسل به زیر مداقه آن حضرت علیه السلام ، از امراض صعب‏العلاج و دیگر دغدغه‏های خانمان ‏سوز، به صورت معجزآسا ، رهایی می‏یابند و برای مدام ، خویش را رهین مداقه آن حضرت می‏دانند .

دراین جا، یکی این کرامت‏ها را که در شب دوازدهم جمادی‏الاولی 1414 هجری، در مسجد مقدس جمکران، برای یک نوپا سیزده ساله‏ی زاهدانی رویداد ، برای نورانیت قلب خواننده گان گرامی می‏آوریم .

این نوباوه، سعید چندانی، علم‏آموز کلاس پنجم ابتدایی میباشد که در مدرسه ابتدایی محمد علی فائق، در زاهدان ، سرگرم علم آموزی میباشد .

سعید، در یک خانواده‏ی مذهبی، در زاهدان متولد گردیده و بر طرز‏ی عقاید اهل تسنن تربیت‏یافته میباشد .

مامان سعید، در حالتی‌که چه از نگاه نسب، به قبیله عصمت منسوب میباشد، اما وی نیز سنی حنفی میباشد .

سعید ، 1 سال و هشت ماه قبل از تاریخ خاطر گردیده، در یک تعمیرگاه ماشین، پایش می‏لغزد و به چاهی که روغن و فاضلاب تعمیرگاه در آن می‏ریخته می‏افتد، و آسیب‏های مختلفی بر بدنش وارد می‏خواهد شد . این آسیب‏ها، بهبود می‏یابد، اما غده‏ای در حیطه‏ی شکم پدید می‏آید . ابتدا، خیال و خاطر می‏نمایند که فتق میباشد، اما با سپری شد چندین ماه، پزشکان معالج، اظهار می‏نمایند که غده‏ی سرطانی میباشد و می بایست او‌را برای درمان به طهران ببرند .

عمارت آن، هفت فرسنگ در هشت فرسنگ باشد . رایت او بر این کوه سپید بزنند، به نزد دهی قدیمی، که در جنب مسجد میباشد، و قصری سابق – که قصر مجوس میباشد – و آن را «جمکران‏» خوانند . از تحت یک مناره‏ی آن مسجد خارج آید، مجاورت آن جا که حریق‏منزل‏ی گبران بوده … [16]

از این حدیث‏شریف، به کار گیری می‏خواهد شد به نحوی که مسجد سهله در زمان ظهور حضرت بقیة‏الله، ارواحنا مسجد النبی کوهسنگی مشهد فداه، مقر آن حضرت خواهد بود، مسجد مقدس جمکران نیز در بعد از ظهر ظهور، رده خاصی داراست و مقر دیگری برای آن حضرت میباشد .

مرحوم کاتوزیان، بعد از نقل متن بدون نقص حدیث، به تفصیل و تعبیر و تفسیر آن پرداخته، در باره‏ی کوه سپید و قصر مجوس و دیگر تعبیرهایی که در حدیث‏شریف آمده و ما به دلیل اختصار نیاوردیم، به شرح، صحبت گفته میباشد [17]

خوا‌نندگان گرامی، اعتنا دارا‌هستند که روایات ملاحم، چندان نیازی به بازرسی در گواهی ندارند; چون، جز معصومان علیهم السلام که با سرچشمه‏ی وحی مربوط بودند، فرد دیگری نمی‏توانست‏خبری بگوید که صدها سال آنگاه تحقق پیدا نماید .

روزی که امیرمؤمنان علیه السلام به حذیفه از مسجد جمکران خبر می‏اعطا کرد، در مملکت حجاز و عراق، کمتر کسی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد اسم قم را شنیده بود، لذا می‏بینیم که در روایات فراوانی، به هنگام مشاجره از قم، به «در حوالی ری‏» تفسیر گردیده تا به‌این وسیله، شرایط جغرافیایی شهر قم، برای اصحاب ائمه علیهم السلام پر‌نور شود .

از این رهگذر، احتمال نمی‏رود که احدی از عموم حجاز، اسم جمکران را تحت عنوان یکی‌از دهات قم شنیده باشد .

نکات ریزی که در زمینه‌ی قصر مجوس و حریق‏منزل‏ی گبران آمده، مطلبی عدم وجود که در حجاز و عراق، کسی از آن با خبر باشد .

به هنگام صدور این حدیث از مولای متقیان علیه السلام، کسی نمی‏توانست پیش‏بینی نماید که در کنار ده جمکران، در آجل، مسجدی ساخته گردد و با حضرت بقیة‏الله (عج) – که آن روز متولد نشده بود – رابطه خواهد داشت .

زمانی که روحانی صدوق، این حدیث را در کتاب مونس الحزین درج می‏کرد، فارغ از شک وتردید، این مسجد، مناره نداشت .

وقتی که مالک خلاصة البلدان، در قرن دوازدهم، این حدیث را از مونس الحزین نقل می‏کرد، گشوده هم آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد مسجد مقدس جمکران، مناره‏ای نداشت; چون، برای اول توشه، در سال 1318 هجری، یک مناره در زاویه‏ی جنوب شرقی مسجد ساخته شد [18]

وقتی که مرحوم کاتوزیان، این حدیث را در کتاب انوار المشعشعین می‏نوشت، مسجد جمکران، تنها یک مناره داشت و تا چندین سال پیش نیز به همین منوال بود، البته در‌این حدیث آمده میباشد که «از ذیل یک مناره‏ی آن، مسجد، خارج آید» .[19]

این تفسیر، مصرح میباشد درین که به هنگام ظهور حضرت بقیة‏الله، ارواحنا فداه، مسجد مقدس جمکران، بیش تر از یک مناره خواهد داشت، در حالی که به هنگام چاپ کتاب (1327 هجری) مسجد، تنها یک مناره داشت .

معجزات حضرت بقیة الله علیه السلام در مسجد مقدس جمکران

کرامات و معجزات و عنایاتی که از ائمه‏ی اطهار علیهم السلام صادر گشته و از سوی راویان گزینه پشت شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد گرمی ماجرا‏گردیده، و در کتاب‏های آیتم استناد تصویب شده، منحصر به فرد به صدر اسلام و قرن ها نخستین‏ی اسلام وجود ندارد ، بلکه هر روز در دور و اطراف عالم ، بویژه در بقعه ائمه‏ی هدی علیهم السلام معجزات و کرامات نو‏ای تحقق می‏یابد که عامل حقانیت پیشوایان شیعه ، و مایه‏ی دل گرمی شیعه‌ها میباشد .

هرمورد از شما، یک یا این که یک‌سری اعجاز در بقعه مطهر ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا علیه السلام چشم و یا این که شنیده‏اید .

فعلا که روزگار فرمانروایی حضرت بقیة الله، ارواحنا فداه، میباشد، تمامی روزه ، ده‏ها نفر در اقطار و اکناف عالم، با توسل به زیر مداقه آن حضرت علیه السلام ، از امراض صعب‏العلاج و دیگر دغدغه‏های خانمان ‏سوز، به صورت معجزآسا ، رهایی می‏یابند و برای مدام ، خویش را رهین مداقه آن حضرت می‏دانند .

دراین جا، یکی این کرامت‏ها را که در شب دوازدهم جمادی‏الاولی 1414 هجری، در مسجد مقدس جمکران، برای یک نوپا سیزده ساله‏ی زاهدانی رویداد ، برای نورانیت قلب خواننده گان گرامی می‏آوریم .

این نوباوه، سعید چندانی، علم‏آموز کلاس پنجم ابتدایی میباشد که در مدرسه ابتدایی محمد علی فائق، در زاهدان ، سرگرم علم آموزی میباشد .

سعید، در یک خانواده‏ی مذهبی، در زاهدان متولد گردیده و بر طرز‏ی عقاید اهل تسنن تربیت‏یافته میباشد .

مامان سعید، در حالتی‌که چه از نگاه نسب، به قبیله عصمت منسوب میباشد، اما وی نیز سنی حنفی میباشد .

سعید ، 1 سال و هشت ماه قبل از تاریخ خاطر گردیده، در یک تعمیرگاه ماشین، پایش می‏لغزد و به چاهی که روغن و فاضلاب تعمیرگاه در آن می‏ریخته می‏افتد، و آسیب‏های مختلفی بر بدنش وارد می‏خواهد شد . این آسیب‏ها، بهبود می‏یابد، اما غده‏ای در حیطه‏ی شکم پدید می‏آید . ابتدا، خیال و خاطر می‏نمایند که فتق میباشد، اما با سپری شد چندین ماه، پزشکان معالج، اظهار می‏نمایند که غده‏ی سرطانی میباشد و می بایست او‌را برای درمان به طهران ببرند .

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 171
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 194
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 9
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 195
  • بازدید ماه : 583
  • بازدید سال : 13141
  • بازدید کلی : 29572
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی