امامزاده حکم دهنده میر سعید در شهرستان ساوجبلاغ، قسمت مسجد النبی کوهسنگی مشهد طالقان، روستای حسنجون و سیدآباد واقعگردیده است. حضرت حکم دهنده از نوادگان امام محمدباقر(ع)بوده که در عصری صفویه وزارت دربار را بر ذمه داشته میباشد. به جهت قضاوت عادلانهی وی، عموم کنیه حکم کننده را به او دادند. این امامزاده دریکی از زیباترین بخشها روستای حسنجون و سیدآباد واقعگردیده و سوای گلدسته میباشد. ایجاد کرد نخستینی سازه مرتبط با قرن نهم و دهم هجری می گردد و در بخشی از گورستان روستا قراردارد. این امامزاده سنگقبری دارااست که مبتنی بر نوشتههای روی آن، حضرت حکم دهنده میرسعید در سال ۹۲۶ میزیسته میباشد. این سازه در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ بهتیتر یکیاز اثر ها ملی کشور ایران به تصویب رسید.
آرامگاه رفعت سمنانی
آرامگاه رفعت سمنانی در محوطه فرمانروا عبدالعظیم واقع شدهاست .محمد راستگو رفعت سمنانی دارای شهرت به رفعت سمنانی (۱۲۶۱-۱۳۱۰ شمسی) از شاعران صوفی مسلک اهل ایران میباشد. او در سمنان زاده شد و بعد از علم آموزی نخست جوانی به طهران رفت. بعد از مسافرت به حج در سلک دراویش نعمتاللهی شاهشاهی درآمد و مدتها در گناباد آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد از محضر پاد شاه علیشاه به کار گرفت. روزگاری نیز در نیشابور، نهاوند و خراسان بسر پیروزی. وی بیشتراز هر چیز به دیدار و مصاحبت با عرفا مایل بود،به طوریکه در آثارش به چشم میخورد در بعضی کشورهای آسیایی و عربی به سیر و سیاحت پرداخت. اثرها اشعار رفعت، در «طومار سخنوران» نوشتن اسداللّه ایزد گشسب، ۴۵٬۰۰۰ بیت تقریب زده گردیده است. ولی رفعت در پیشگفتارای که بر کتاب « سرالاسرار» خود نوشته، اثر ها خویش را ۵۰٬۰۰۰ بیت بیان نموده است. بههرحال در حال حاضر فقط حدود ۱۱٬۰۰۰ بیت از اثر ها وی مانده میباشد. یعنی نزدیک به ۷٬۰۰۰ بیت در کتاب اشعار و ۶٬۰۰۰ بیت در سرالاسرار (تعبیروتفسیر سوره یوسف).
رفعت در ذهن ها، قصیدهها و غزلها نوآور خلا، همان طور که در اشعار یکنواخت و یکسان زمان قاجاریه و اولِ مشروطیت ابداع نادر بود. دکتر معالج ذبیحالله صفا در پیشگفتار منظومه اشعار رفعت، علاوه بر ثنا از بعضی از شعرها و تفکرات عارفانه وی، به مواقعی از خطاهای شعر سرا در کاربرد کلمهها و تولید ترکیبات صحیح اشاره کرده و استدلال آن را رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد بدور بودن رفعت از دور و اطرافهای قانونی و کلاسیک وقار دانسته میباشد. رفعت تا نقطه نهایی قدمت، زندگ ی بیتلکف خویش را رها نکرد و تا زنده بود مجرد زیست و همسری سپردن نکرد. او سالهای پایان قدمت را در طهران بهرمز موفقیت و در سال ۱۳۱۰ شمسی (بر طبق با ۱۳۵۰ قمری) درگذشت و در محوطه آرامگاه پاد شاهعبدالعظیم در شهر ری به خاک ودیعه شد.
حاجي محمد درستگو متخلص به رفعت كه سازه بر گفته معمرين سمنان شعوري تخلص داشته میباشد (ولي در اثر ها جانور وی اين تخلص جانور نيست ).
سالهاي زندگي وی در سمنان منحصر به فرد به اوائل جواني اوست پس از مسافرت حج درسلك فقراي صفي عليشاهي در آمد و مدتها در گناباد از محضر فرمان روا عليشاه به کارگیری كرد و بعداز وی به نور و روشنایی عليشاه تجديد قسم كرد روزگاري نيز در نيشابور و نهاوند و خراسان بسر موفقیت.
رفعت به گویش عربي مسلط بود و در علم ها شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد و فلسفه و حكمت نيز وارد بوده میباشد آوازه رفعت بيشتر بخاطر غزلي میباشد با اين با خبر:
امامزاده حکم دهنده میر سعید در شهرستان ساوجبلاغ، قسمت مسجد النبی کوهسنگی مشهد طالقان، روستای حسنجون و سیدآباد واقعگردیده است. حضرت حکم دهنده از نوادگان امام محمدباقر(ع)بوده که در عصری صفویه وزارت دربار را بر ذمه داشته میباشد. به جهت قضاوت عادلانهی وی، عموم کنیه حکم کننده را به او دادند. این امامزاده دریکی از زیباترین بخشها روستای حسنجون و سیدآباد واقعگردیده و سوای گلدسته میباشد. ایجاد کرد نخستینی سازه مرتبط با قرن نهم و دهم هجری می گردد و در بخشی از گورستان روستا قراردارد. این امامزاده سنگقبری دارااست که مبتنی بر نوشتههای روی آن، حضرت حکم دهنده میرسعید در سال ۹۲۶ میزیسته میباشد. این سازه در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ بهتیتر یکیاز اثر ها ملی کشور ایران به تصویب رسید.
آرامگاه رفعت سمنانی
آرامگاه رفعت سمنانی در محوطه فرمانروا عبدالعظیم واقع شدهاست .محمد راستگو رفعت سمنانی دارای شهرت به رفعت سمنانی (۱۲۶۱-۱۳۱۰ شمسی) از شاعران صوفی مسلک اهل ایران میباشد. او در سمنان زاده شد و بعد از علم آموزی نخست جوانی به طهران رفت. بعد از مسافرت به حج در سلک دراویش نعمتاللهی شاهشاهی درآمد و مدتها در گناباد آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد از محضر پاد شاه علیشاه به کار گرفت. روزگاری نیز در نیشابور، نهاوند و خراسان بسر پیروزی. وی بیشتراز هر چیز به دیدار و مصاحبت با عرفا مایل بود،به طوریکه در آثارش به چشم میخورد در بعضی کشورهای آسیایی و عربی به سیر و سیاحت پرداخت. اثرها اشعار رفعت، در «طومار سخنوران» نوشتن اسداللّه ایزد گشسب، ۴۵٬۰۰۰ بیت تقریب زده گردیده است. ولی رفعت در پیشگفتارای که بر کتاب « سرالاسرار» خود نوشته، اثر ها خویش را ۵۰٬۰۰۰ بیت بیان نموده است. بههرحال در حال حاضر فقط حدود ۱۱٬۰۰۰ بیت از اثر ها وی مانده میباشد. یعنی نزدیک به ۷٬۰۰۰ بیت در کتاب اشعار و ۶٬۰۰۰ بیت در سرالاسرار (تعبیروتفسیر سوره یوسف).
رفعت در ذهن ها، قصیدهها و غزلها نوآور خلا، همان طور که در اشعار یکنواخت و یکسان زمان قاجاریه و اولِ مشروطیت ابداع نادر بود. دکتر معالج ذبیحالله صفا در پیشگفتار منظومه اشعار رفعت، علاوه بر ثنا از بعضی از شعرها و تفکرات عارفانه وی، به مواقعی از خطاهای شعر سرا در کاربرد کلمهها و تولید ترکیبات صحیح اشاره کرده و استدلال آن را رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد بدور بودن رفعت از دور و اطرافهای قانونی و کلاسیک وقار دانسته میباشد. رفعت تا نقطه نهایی قدمت، زندگ ی بیتلکف خویش را رها نکرد و تا زنده بود مجرد زیست و همسری سپردن نکرد. او سالهای پایان قدمت را در طهران بهرمز موفقیت و در سال ۱۳۱۰ شمسی (بر طبق با ۱۳۵۰ قمری) درگذشت و در محوطه آرامگاه پاد شاهعبدالعظیم در شهر ری به خاک ودیعه شد.
حاجي محمد درستگو متخلص به رفعت كه سازه بر گفته معمرين سمنان شعوري تخلص داشته میباشد (ولي در اثر ها جانور وی اين تخلص جانور نيست ).
سالهاي زندگي وی در سمنان منحصر به فرد به اوائل جواني اوست پس از مسافرت حج درسلك فقراي صفي عليشاهي در آمد و مدتها در گناباد از محضر فرمان روا عليشاه به کارگیری كرد و بعداز وی به نور و روشنایی عليشاه تجديد قسم كرد روزگاري نيز در نيشابور و نهاوند و خراسان بسر موفقیت.
رفعت به گویش عربي مسلط بود و در علم ها شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد و فلسفه و حكمت نيز وارد بوده میباشد آوازه رفعت بيشتر بخاطر غزلي میباشد با اين با خبر: