دراین محوطه آرامگاه حافظ و درختهای نارنج مسجد النبی کوهسنگی مشهد و دو آبگینه مستطیل بلندمرتبه شرقی و غربی وجود داراست کهاین آبگینه ها منبع آب حوضهای تعالی گلشن ورودی میباشد.
مجموعۀ حافظ شناسی مساحت( 330 مترمربع)، کتابخانه (مساحت 440 مترمربع) و دکان محصول ها فرهنگی نیز درین بخش قرار گرفته میباشد.
سنگ مزار حافظ به طول یک متر از سطح زمین قراردارد و بوسیله پنج ستون پلکان مدور اشراف گردیده است.
بر فراز بارگاهش گنبدی مسی به صورت کلاه دراویش (سوراخ رخنه) بر روی هشت ردیف به طول ده متر، سازه گردیده و از باطن با کاشی های هفت رنگ معرق کاشی کاری گردیدهاست.
بردیوارهای تراس شمالی از حافظیه، غزلهایی از دیوان حافظ بر روی کاشی اهل ایران و سنگ مرمر با خط امیرالکتاب حاج میرزا عبدالحمید ملک الکلامی کردستانی نگاشته گردیده آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد است.
در حوزه شمالی آرامگاه حافظ کتابخانه ای با مساحت 440 مترمربع دربردارنده ده هزار جلد کتاب وجود داراست و تحت عنوان راءس حافظ شناسی گزینه استعمال قرار می گیرد.
رواق چهار ستونی مهربان خان زند به طور تالاری کلان جای دارد، به نحوی که چهار ردیف پیمان کریم و مهربان خانی در اواسط این سازه قراردارد.
بر روی دیوارهای دو طرف رواق، سنگهای مرمرین گذاشته شدهاست. این رواق که از دید طول از کل نقاط حافظیه فراتر میباشد حافظیه را به ایوان شمالی و تراس جنوبی تقسیم نموده است.
در تحت رواق چهارستون آب انبار حافظیه قرار گرفته میباشد. آب انبار حافظیه به طور شبکه در میانه رواق بیست ستونی جای دارد.
سمت چپ رواق بیست ردیف آرامگاه حافظ اتاق بزرگی وابسته به آرامگاه قوام السلطنه با دو اتاق به جانب آن و شش اتاق دیگر قرار گرفته که سه اتاق به آرامگاه و سه اتاق دیگر به نگارگری، مینیاتور، معرقسازی و میناسازی وابستگی دارااست.
تراس غربی حافظیه شاملآرامگاه غلامحسین مالک دیوانی و درب ورودی آرامگاه قوام.
ایوان شرقی حافظیه در سمت راست ایوان شمالی واقع گردیده است، کهاین دیوار دارنده چهارده طاق نماست که آرامگاه خویشاوندان میانگین نیز در همین بخش میباشد.
در سال 1386هـ.ش/2007م. به سعی به جا مانده فرهنگی با تخریب منزل ها و بقاع هایاطراف این محدوده به طور محوطه شرقی به آرامگاه افزوده شد.
تراس جنوبی حافظیه (ورودی مهم) مشتمل بر درب ورودی و نارنجستانهاست.
منظر این گلشن، کشیده، خطی و وقت گیر میباشد و این سیر طولی برگرفته از گلشن مزارهایی مانند گلشن شازدۀ ماهان است. گفته میگردد بقعه نیز در محلی که حافظ دفن شدهاست، قرار نگرفته میباشد تا این راستای خطی نگهداری و تأکید مؤکد گردد؛ البته آنچه میتوان به اعتقاد و باور بدان اشاره کرد، فهم و شعور نحوۀ عملکردی گلشن اهل ایران بوسیله طراح میباشد.
در نگاه نخستین و به محض ورود به گروه، تقارن در آرامگاه به دیده میآید و این دستور به انگیزه وجود پرسپکتیو یک نقطه ای (که کانون آن آرامگاه میباشد) پدید میاید.
گدار در عین مشابه سازی در پروژه رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد حافظیه، تفاوتهایی نیز در دو سوی گلشن پدید آورده میباشد؛ محیط و اندازه ها اهمیتی حیاتی برای گلشن دارا هستند، در سمت شرقی گروه آرامگاه خانوادگی و در سمت غربی کاربریهای معمول قرار دارا هستند و ناظرِ عام، تماماً قدرتمند به تفکیک این دو وجه از یکدیگر میباشد.
از مهمترین عامل ها پایداری این آرامگاه، هماهنگی محصول مصالح با آب و هوای شیراز میباشد.
مصالح بکار رفته در آرامگاه بصورتی هماهنگ با دور و بر پیرامون میباشند و حتی سنگهای آیتم به کار گیری در حافظیه نیز از محیط شیراز استحصال شدهاست.
اجرای بنای حافظیه بسیار ظریف صورت گرفته میباشد و هنوز در بعضی موادسازنده، مصالح قبلی را میتوان رویت کرد.
سنگهای حاشیه حوضها، به عبارتی سنگهای آبگینه گلشن شمالی موزه پارس میباشد که بعداز امتداد خیابان مهربان خان زند به سمت بازار نماینده قانونی، آن را وخیم کرده، به حافظیه منتقل کردند.
استعمال از غرفه هشت ضلعى در داخل محوطه شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ارامگاه حافظ و درختان و گلها داخل گلشن میباشند، اشاره به لذتهاي فردوس داراست.
دراین محوطه آرامگاه حافظ و درختهای نارنج مسجد النبی کوهسنگی مشهد و دو آبگینه مستطیل بلندمرتبه شرقی و غربی وجود داراست کهاین آبگینه ها منبع آب حوضهای تعالی گلشن ورودی میباشد.
مجموعۀ حافظ شناسی مساحت( 330 مترمربع)، کتابخانه (مساحت 440 مترمربع) و دکان محصول ها فرهنگی نیز درین بخش قرار گرفته میباشد.
سنگ مزار حافظ به طول یک متر از سطح زمین قراردارد و بوسیله پنج ستون پلکان مدور اشراف گردیده است.
بر فراز بارگاهش گنبدی مسی به صورت کلاه دراویش (سوراخ رخنه) بر روی هشت ردیف به طول ده متر، سازه گردیده و از باطن با کاشی های هفت رنگ معرق کاشی کاری گردیدهاست.
بردیوارهای تراس شمالی از حافظیه، غزلهایی از دیوان حافظ بر روی کاشی اهل ایران و سنگ مرمر با خط امیرالکتاب حاج میرزا عبدالحمید ملک الکلامی کردستانی نگاشته گردیده آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد است.
در حوزه شمالی آرامگاه حافظ کتابخانه ای با مساحت 440 مترمربع دربردارنده ده هزار جلد کتاب وجود داراست و تحت عنوان راءس حافظ شناسی گزینه استعمال قرار می گیرد.
رواق چهار ستونی مهربان خان زند به طور تالاری کلان جای دارد، به نحوی که چهار ردیف پیمان کریم و مهربان خانی در اواسط این سازه قراردارد.
بر روی دیوارهای دو طرف رواق، سنگهای مرمرین گذاشته شدهاست. این رواق که از دید طول از کل نقاط حافظیه فراتر میباشد حافظیه را به ایوان شمالی و تراس جنوبی تقسیم نموده است.
در تحت رواق چهارستون آب انبار حافظیه قرار گرفته میباشد. آب انبار حافظیه به طور شبکه در میانه رواق بیست ستونی جای دارد.
سمت چپ رواق بیست ردیف آرامگاه حافظ اتاق بزرگی وابسته به آرامگاه قوام السلطنه با دو اتاق به جانب آن و شش اتاق دیگر قرار گرفته که سه اتاق به آرامگاه و سه اتاق دیگر به نگارگری، مینیاتور، معرقسازی و میناسازی وابستگی دارااست.
تراس غربی حافظیه شاملآرامگاه غلامحسین مالک دیوانی و درب ورودی آرامگاه قوام.
ایوان شرقی حافظیه در سمت راست ایوان شمالی واقع گردیده است، کهاین دیوار دارنده چهارده طاق نماست که آرامگاه خویشاوندان میانگین نیز در همین بخش میباشد.
در سال 1386هـ.ش/2007م. به سعی به جا مانده فرهنگی با تخریب منزل ها و بقاع هایاطراف این محدوده به طور محوطه شرقی به آرامگاه افزوده شد.
تراس جنوبی حافظیه (ورودی مهم) مشتمل بر درب ورودی و نارنجستانهاست.
منظر این گلشن، کشیده، خطی و وقت گیر میباشد و این سیر طولی برگرفته از گلشن مزارهایی مانند گلشن شازدۀ ماهان است. گفته میگردد بقعه نیز در محلی که حافظ دفن شدهاست، قرار نگرفته میباشد تا این راستای خطی نگهداری و تأکید مؤکد گردد؛ البته آنچه میتوان به اعتقاد و باور بدان اشاره کرد، فهم و شعور نحوۀ عملکردی گلشن اهل ایران بوسیله طراح میباشد.
در نگاه نخستین و به محض ورود به گروه، تقارن در آرامگاه به دیده میآید و این دستور به انگیزه وجود پرسپکتیو یک نقطه ای (که کانون آن آرامگاه میباشد) پدید میاید.
گدار در عین مشابه سازی در پروژه رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد حافظیه، تفاوتهایی نیز در دو سوی گلشن پدید آورده میباشد؛ محیط و اندازه ها اهمیتی حیاتی برای گلشن دارا هستند، در سمت شرقی گروه آرامگاه خانوادگی و در سمت غربی کاربریهای معمول قرار دارا هستند و ناظرِ عام، تماماً قدرتمند به تفکیک این دو وجه از یکدیگر میباشد.
از مهمترین عامل ها پایداری این آرامگاه، هماهنگی محصول مصالح با آب و هوای شیراز میباشد.
مصالح بکار رفته در آرامگاه بصورتی هماهنگ با دور و بر پیرامون میباشند و حتی سنگهای آیتم به کار گیری در حافظیه نیز از محیط شیراز استحصال شدهاست.
اجرای بنای حافظیه بسیار ظریف صورت گرفته میباشد و هنوز در بعضی موادسازنده، مصالح قبلی را میتوان رویت کرد.
سنگهای حاشیه حوضها، به عبارتی سنگهای آبگینه گلشن شمالی موزه پارس میباشد که بعداز امتداد خیابان مهربان خان زند به سمت بازار نماینده قانونی، آن را وخیم کرده، به حافظیه منتقل کردند.
استعمال از غرفه هشت ضلعى در داخل محوطه شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ارامگاه حافظ و درختان و گلها داخل گلشن میباشند، اشاره به لذتهاي فردوس داراست.