یافتن دوست عالی:
یکی مهمترین عامل ها مؤثر در تکوین شخصیت آدم، دوست میباشد. این زمینه دردین اسلام عنایت بخش اعظمی دارااست. هم اینگونه اسلام خصوصیت های دوست عالی را نیز ذکر می نماید.
مسجد پایگاهی شرعی و فرهنگی میباشد که نمازگزاران مؤمنی در آن رفت و آمد می نمایند ودوستی مسجد النبی کوهسنگی مشهد با این اشخاص، در نگرش بشر مؤثر میباشد. با ساخت و ساز لینک و شناخت در میان مؤمنان، نخبگان و صالحان جامعه، بستری مطلوب برای رشد و تربیت روحی بشر مهیا میاید.
هر کس با خوبان رابطه داراست، حتی در حالتی که به آن جايگاه از تکامل نرسد که به باعث خداترسی، آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد مرتکب گناه نشود، به سبب ساز حجب و حیا و رودربایستی از برادران شرعی خویش، روش انحراف را درپیش نمی گیرد.
- مسجد و همسایۀ آن
فقها با استناد به تأکیدات خاص به رفت و آمد به مسجد نماز تلاوت در مسجد را برای اهالی مسجد مستحب مؤکد شمردهاند و شکاف نماز درمسجد بوسیله اهالی مسجد را مکروه شمردهاند.
دانا اهل بیت مرحوم سید محمد کاظم یزدی در عروة الوثقی می فرماید: «برای اهل یک محل مسجد مکروه میباشد که فارغ از عذری مانند باران نماز را در غیر آن مسجد بجای آورد». اهل یک محل مسجد چه کسی است؟ در بعضا از احادیث هم محلی مسجد را چهل منزل از هر طرف بیان نمودهاند.
در حدیثی از امیرالمؤمنین(ع): "حَرِیمُ الْمَسْجِدِ أَرْبَعُونَ ذِرَاعاً وَ الْجِوَارُ أَرْبَعُونَ دَاراًمِنْ أَرْبَعَةِ جَوَانِبِهَا”. "حریم مسجد چهل ذراع و اهالیهای آن چهل منزل ازچهار طرف میباشد". در حدیث دیگری، اشخاصی که صدای اذان را میشنوند تحت عنوان همسایگان مسجد معرفی گردیدهاند.
- محبت و علاقه مؤمن به مسجد
رسول(ص) و اهل بیت(ع) صرفا رفتن به مسجد راتوصیه نفرمودهاند بلکه از این فراتر، مارا به محبت ورزیدن و انس و عشق قلبی داشتن به مسجد تشویق نمودهاند و این فرمان ناشی از آن میباشد که مسجد وابسته به حق بلندمرتبه و دوست داستنی حق بلندمرتبه و دوستداشتنی آدم مسلمان میباشد و مؤمن همان طور که به ذات مقدس حضرت حق تبارک شدیدترین عشقها را دارااست به مسجد هم که منزل اوست عشق و علاقه میورزد. چوب وسنگ و اشیایی که تحت عنوان اجزای مسجد به شغل رفته میباشد پیش از اینکه اجزای مسجد باشدآن ربط خاص را با پروردگار متعال نداشتند البته اینکه تحت عنوان اجزای مسجد به فعالیت برده گردیدهاند این رابطه آنهارا در روئت کرد بشر مؤمن دوستداشتنی و دوست داشتنی مینماید و منجر می شود او دوستانه به در و دیوار منزل معبود علاقه ورزیده رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد و به آن بوسه زند.
- نکات آخری:
1- در مسجد مسلمین از چلچراغ ها و محراب مالامال نقش و نگار، معماری باشکوه، سیستم های صوتی آنچنانی، تجهیزات و فضایی گران قدر خبری وجود ندارد، البته یک چیز را به وضوح می اقتدار شم کرد: صفا، اخلاص و معنویت در دستگیری از محرومان را.
2- سوای پیش گویی تاریخ بنای مسجدها، دانشمندان و مورخان پذیرفته اند که بیش ازپیدایش مکتب، شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد یگانه راس اساسی آموزشی، فرهنگی در دنیا اسلام بوده میباشد. هر یکسری بعضی از پژوهشگران از رده های آموزشی دیگری همانند مدرسه های خانگی و دارالقرّا نیز حافظه کرده اند، اما شغل های آموزشی دراین مرکز ها چنان محصور بوده میباشد که ما امروزه داده ها قابل توجهی درباره کیفیت یادگرفتن دراین جا ها در چنگ نداریم. اکنون آن که اسم مسجدهای اساسی اسلامی که مقام عمل های آموزشی بوده، در تاریخ به یادماندنی شدهاست.
یافتن دوست عالی:
یکی مهمترین عامل ها مؤثر در تکوین شخصیت آدم، دوست میباشد. این زمینه دردین اسلام عنایت بخش اعظمی دارااست. هم اینگونه اسلام خصوصیت های دوست عالی را نیز ذکر می نماید.
مسجد پایگاهی شرعی و فرهنگی میباشد که نمازگزاران مؤمنی در آن رفت و آمد می نمایند ودوستی مسجد النبی کوهسنگی مشهد با این اشخاص، در نگرش بشر مؤثر میباشد. با ساخت و ساز لینک و شناخت در میان مؤمنان، نخبگان و صالحان جامعه، بستری مطلوب برای رشد و تربیت روحی بشر مهیا میاید.
هر کس با خوبان رابطه داراست، حتی در حالتی که به آن جايگاه از تکامل نرسد که به باعث خداترسی، آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد مرتکب گناه نشود، به سبب ساز حجب و حیا و رودربایستی از برادران شرعی خویش، روش انحراف را درپیش نمی گیرد.
- مسجد و همسایۀ آن
فقها با استناد به تأکیدات خاص به رفت و آمد به مسجد نماز تلاوت در مسجد را برای اهالی مسجد مستحب مؤکد شمردهاند و شکاف نماز درمسجد بوسیله اهالی مسجد را مکروه شمردهاند.
دانا اهل بیت مرحوم سید محمد کاظم یزدی در عروة الوثقی می فرماید: «برای اهل یک محل مسجد مکروه میباشد که فارغ از عذری مانند باران نماز را در غیر آن مسجد بجای آورد». اهل یک محل مسجد چه کسی است؟ در بعضا از احادیث هم محلی مسجد را چهل منزل از هر طرف بیان نمودهاند.
در حدیثی از امیرالمؤمنین(ع): "حَرِیمُ الْمَسْجِدِ أَرْبَعُونَ ذِرَاعاً وَ الْجِوَارُ أَرْبَعُونَ دَاراًمِنْ أَرْبَعَةِ جَوَانِبِهَا”. "حریم مسجد چهل ذراع و اهالیهای آن چهل منزل ازچهار طرف میباشد". در حدیث دیگری، اشخاصی که صدای اذان را میشنوند تحت عنوان همسایگان مسجد معرفی گردیدهاند.
- محبت و علاقه مؤمن به مسجد
رسول(ص) و اهل بیت(ع) صرفا رفتن به مسجد راتوصیه نفرمودهاند بلکه از این فراتر، مارا به محبت ورزیدن و انس و عشق قلبی داشتن به مسجد تشویق نمودهاند و این فرمان ناشی از آن میباشد که مسجد وابسته به حق بلندمرتبه و دوست داستنی حق بلندمرتبه و دوستداشتنی آدم مسلمان میباشد و مؤمن همان طور که به ذات مقدس حضرت حق تبارک شدیدترین عشقها را دارااست به مسجد هم که منزل اوست عشق و علاقه میورزد. چوب وسنگ و اشیایی که تحت عنوان اجزای مسجد به شغل رفته میباشد پیش از اینکه اجزای مسجد باشدآن ربط خاص را با پروردگار متعال نداشتند البته اینکه تحت عنوان اجزای مسجد به فعالیت برده گردیدهاند این رابطه آنهارا در روئت کرد بشر مؤمن دوستداشتنی و دوست داشتنی مینماید و منجر می شود او دوستانه به در و دیوار منزل معبود علاقه ورزیده رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد و به آن بوسه زند.
- نکات آخری:
1- در مسجد مسلمین از چلچراغ ها و محراب مالامال نقش و نگار، معماری باشکوه، سیستم های صوتی آنچنانی، تجهیزات و فضایی گران قدر خبری وجود ندارد، البته یک چیز را به وضوح می اقتدار شم کرد: صفا، اخلاص و معنویت در دستگیری از محرومان را.
2- سوای پیش گویی تاریخ بنای مسجدها، دانشمندان و مورخان پذیرفته اند که بیش ازپیدایش مکتب، شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد یگانه راس اساسی آموزشی، فرهنگی در دنیا اسلام بوده میباشد. هر یکسری بعضی از پژوهشگران از رده های آموزشی دیگری همانند مدرسه های خانگی و دارالقرّا نیز حافظه کرده اند، اما شغل های آموزشی دراین مرکز ها چنان محصور بوده میباشد که ما امروزه داده ها قابل توجهی درباره کیفیت یادگرفتن دراین جا ها در چنگ نداریم. اکنون آن که اسم مسجدهای اساسی اسلامی که مقام عمل های آموزشی بوده، در تاریخ به یادماندنی شدهاست.