قتدار تربیت و ارشاد موثر را نداشته و از بازی نقش مربیگری برای فرزندان، عاجز میگردند.علی (علیه السلام) آموزگار تعالی بشریت در منشور تربیتی خویش به امام حسن مجتبی (علیه السلام)، بدین نکته قابل توجه و دقیق دقت نموده و بینش تربیتی گران سنگی ارائه کرده است؛ آن حضرت فرموده اند:“فرزند دلبندم! زیرا دیدم سالیانی را پشت راز گذاشته و به سستی در افتاده ام، به این وصیت برای تو اقدام نموده ام و خصلت هایی را در آن بر شمردم قبل از آن که مرگ بشتابد و منرا دریابد و آنچه در فکر دارم به تو ناگفته ماند یا این که تفکرام همانند تنم، نقصان بهم رساند یا این که قبل از موعظه اینجانب، پارهای خواهشهای نفسانی بر تو برنده خواهد شد یا این که فریبندگی های عالم تورا بفریبد و همانند شتری گریزان و نافرمان باشی. و به صحت که دل جوان، همانند زمین ناکشته میباشد، هر چه در آن افکنند، بپذیرد.پس به آرامش آموختنت پرداختم قبل از آن که دلت مشقت بار خواهد شد و خِرَدت، هوایی دیگر گیرد… -و در بخش دیگر آن، میفرماید: “…- زیرا به فعالیت تو چونان پدری کریم و مهربان التفات داشتم و مسجد النبی کوهسنگی مشهد بر وقار آموختنت کوشش گماشتم، چنان دیدم کهاین مداقه در عنفوان جوانیات به شغل رود و در فصل بهار زندگانی که نیتی منزه داری و نفسی صاف و بی آلایش..ج) مقصود پایانی از تربیت فرزنددر نظام تربیتی اسلام، دعوا هدف ها، از کلیدی ترین مباحث بوده و رده اساسیّی در آن دارااست به دلیل آن که سوای داشتن غرض و گزینش آن، قابلیت و امکان طراحی برنامه و نیز نظارت کار های تربیتی به سادگی ممکن وجود ندارد. در تربیت فرزندان آن هم در جامعه اسلامی، داشتن مقاصد الهی بسی اساسیّ و گزینش کننده میباشد.در حال حاضر سؤال این میباشد که در نظام تربیتی اسلام، مقصود از تربیت چه می بایست باشد؟ آیا غرض فقطً ساختوساز نسل و اضافه کردن بر اعضای جامعه میباشد؟ آیا غرض فقطً رشد فرزند سلامت میباشد؟ آیا مقصود، تربیت نیروی انسانی برای تداوم جامعه اسلامی و به ایفا رسانیدن کارها آن میباشد؟ و یا خلال اینها، هدف ها آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد مهمتر و مقدس تری وجود دارااست؟ و بالاخره از طریقه تعالی آموزگار اسلام، علی (علیه السلام)، غرض از داشتن فرزند و تربیت آن چیست؟با نگاهی به نظریات و سیره تربیتی علی (علیه السلام) آشکار میگردد که در نظام تربیت اسلامی، مقصود پایانی از تربیت، وصال فرزند به منزلت اطاعت وعبودیت الهی میباشد، مقصود پایانی، تربیت انسانی میباشد که فرمان بردار معبود و تسلیم درآستان وی باشد.امیرمؤمنان علی (علیه السلام) در ضمن حدیثی قبل از به دنیا آمدن فرزند، غرض پایانی از تربیت را به طور غیر بی واسطه ذکر نموده و به حقیقت آن حضرت در سفره تربیتی خود، به این غرض رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد تحقق بخشیده و فرزندان خویش را با رعایت آن، تربیت نمودهاند. مرحوم ابن شهرآشوب به مدرک خویش از آن حضرت نقل می نماید که فرمود: “اینجانب از معبود خود، طلب فرزندان قشنگ صورت و نیکوقامت ننمودهام، بلکه از پروردگارم مرادام، فرزندانم فرمان بردار وی باشند و از وی بترسند تا زمانی با این صفات به آن ها حیث افکنم، مایه دیده روشنی اینجانب باشند.روانشناسی فقهی مخاطبانسنت مطالعات فرهنگی، در مرز فی مابین علم ها اجتماعی و علم ها انسانی جایدارد. در حوزه روانشناسی، مکاتب مختلفی برای استیناف و تحقیق وجود دارااست که مثلا آنها می شود به دو مدرسه رفتارگرا و آشنایی گرا اشاره نمود. رفتارگرایی بر تغییرات قابل مشاهده در خلق و خوی تأکید داشته، و یادگیری را در یک پروسه ارتباطی فی مابین پاداش و جواب آنالیز می نماید؛ هم اکنون آن که آشنایی گرایی، بر تفحص فرایندهای درونی آدم و ادراک شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد و فکر وی متمرکز میباشد و تفسیرگر برداشت ها و اخذهای درونی وی هست.مدرسه آشنایی گرا در روانشناسی، با سنت مطالعات فرهنگی و در سود عقیده اخذ، پیوندهای مفهومی و طریق شناختی عمیقی دارااست درین طریقه، این پیش فرض وجود داراست که پیامهای رسانهای دارنده معانی اثبات یا این که ذاتی نیستند، بلکه به هنگام اخذ محتوا از سوی کاربر میباشد که آنها مفهوم پیدا می نمایند. براین اساس، کاربر مولد معناست و آنها را بر شالوده خصوصیات خیالی و وضعیت فرهنگی خویش اخذ و تعبیر می نماید.از نگاه نگارنده، نگرش آشنایی گرا قضیه ای را آماده میآورد که پیامآفرینان با طرز استنباط خردسالان و نوجوان ها در سنین متعدد از موضوعات و مفاهیم فقهی شناخت پیدا نمایند و با تایید نوعی کاربر محوری در پیوندها، به راه حلهای نوین و بسیار مؤثری در پیوندها شرعی دست یابند.خوشبختانه در سال های اخیر، توفیق های قابل توجهی بر تاثیر این توجهات به دست آمده، که دسته کتاب های درسی کادو های اسمان در زمان ابتدایی که اخیرا چاپ گردیده است، گواه این معناست. ولی متأسفانه مفاد زیادی نیز پیش میاید که وظایف مهم در نرمافزار های فقهی کودک ها حکایت از واگرایی فی مابین رسانههای سنتی، مکتوب و الکترونیک در حوزه پیوندها فقاهتی داراست.
قتدار تربیت و ارشاد موثر را نداشته و از بازی نقش مربیگری برای فرزندان، عاجز میگردند.علی (علیه السلام) آموزگار تعالی بشریت در منشور تربیتی خویش به امام حسن مجتبی (علیه السلام)، بدین نکته قابل توجه و دقیق دقت نموده و بینش تربیتی گران سنگی ارائه کرده است؛ آن حضرت فرموده اند:“فرزند دلبندم! زیرا دیدم سالیانی را پشت راز گذاشته و به سستی در افتاده ام، به این وصیت برای تو اقدام نموده ام و خصلت هایی را در آن بر شمردم قبل از آن که مرگ بشتابد و منرا دریابد و آنچه در فکر دارم به تو ناگفته ماند یا این که تفکرام همانند تنم، نقصان بهم رساند یا این که قبل از موعظه اینجانب، پارهای خواهشهای نفسانی بر تو برنده خواهد شد یا این که فریبندگی های عالم تورا بفریبد و همانند شتری گریزان و نافرمان باشی. و به صحت که دل جوان، همانند زمین ناکشته میباشد، هر چه در آن افکنند، بپذیرد.پس به آرامش آموختنت پرداختم قبل از آن که دلت مشقت بار خواهد شد و خِرَدت، هوایی دیگر گیرد… -و در بخش دیگر آن، میفرماید: “…- زیرا به فعالیت تو چونان پدری کریم و مهربان التفات داشتم و مسجد النبی کوهسنگی مشهد بر وقار آموختنت کوشش گماشتم، چنان دیدم کهاین مداقه در عنفوان جوانیات به شغل رود و در فصل بهار زندگانی که نیتی منزه داری و نفسی صاف و بی آلایش..ج) مقصود پایانی از تربیت فرزنددر نظام تربیتی اسلام، دعوا هدف ها، از کلیدی ترین مباحث بوده و رده اساسیّی در آن دارااست به دلیل آن که سوای داشتن غرض و گزینش آن، قابلیت و امکان طراحی برنامه و نیز نظارت کار های تربیتی به سادگی ممکن وجود ندارد. در تربیت فرزندان آن هم در جامعه اسلامی، داشتن مقاصد الهی بسی اساسیّ و گزینش کننده میباشد.در حال حاضر سؤال این میباشد که در نظام تربیتی اسلام، مقصود از تربیت چه می بایست باشد؟ آیا غرض فقطً ساختوساز نسل و اضافه کردن بر اعضای جامعه میباشد؟ آیا غرض فقطً رشد فرزند سلامت میباشد؟ آیا مقصود، تربیت نیروی انسانی برای تداوم جامعه اسلامی و به ایفا رسانیدن کارها آن میباشد؟ و یا خلال اینها، هدف ها آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد مهمتر و مقدس تری وجود دارااست؟ و بالاخره از طریقه تعالی آموزگار اسلام، علی (علیه السلام)، غرض از داشتن فرزند و تربیت آن چیست؟با نگاهی به نظریات و سیره تربیتی علی (علیه السلام) آشکار میگردد که در نظام تربیت اسلامی، مقصود پایانی از تربیت، وصال فرزند به منزلت اطاعت وعبودیت الهی میباشد، مقصود پایانی، تربیت انسانی میباشد که فرمان بردار معبود و تسلیم درآستان وی باشد.امیرمؤمنان علی (علیه السلام) در ضمن حدیثی قبل از به دنیا آمدن فرزند، غرض پایانی از تربیت را به طور غیر بی واسطه ذکر نموده و به حقیقت آن حضرت در سفره تربیتی خود، به این غرض رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد تحقق بخشیده و فرزندان خویش را با رعایت آن، تربیت نمودهاند. مرحوم ابن شهرآشوب به مدرک خویش از آن حضرت نقل می نماید که فرمود: “اینجانب از معبود خود، طلب فرزندان قشنگ صورت و نیکوقامت ننمودهام، بلکه از پروردگارم مرادام، فرزندانم فرمان بردار وی باشند و از وی بترسند تا زمانی با این صفات به آن ها حیث افکنم، مایه دیده روشنی اینجانب باشند.روانشناسی فقهی مخاطبانسنت مطالعات فرهنگی، در مرز فی مابین علم ها اجتماعی و علم ها انسانی جایدارد. در حوزه روانشناسی، مکاتب مختلفی برای استیناف و تحقیق وجود دارااست که مثلا آنها می شود به دو مدرسه رفتارگرا و آشنایی گرا اشاره نمود. رفتارگرایی بر تغییرات قابل مشاهده در خلق و خوی تأکید داشته، و یادگیری را در یک پروسه ارتباطی فی مابین پاداش و جواب آنالیز می نماید؛ هم اکنون آن که آشنایی گرایی، بر تفحص فرایندهای درونی آدم و ادراک شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد و فکر وی متمرکز میباشد و تفسیرگر برداشت ها و اخذهای درونی وی هست.مدرسه آشنایی گرا در روانشناسی، با سنت مطالعات فرهنگی و در سود عقیده اخذ، پیوندهای مفهومی و طریق شناختی عمیقی دارااست درین طریقه، این پیش فرض وجود داراست که پیامهای رسانهای دارنده معانی اثبات یا این که ذاتی نیستند، بلکه به هنگام اخذ محتوا از سوی کاربر میباشد که آنها مفهوم پیدا می نمایند. براین اساس، کاربر مولد معناست و آنها را بر شالوده خصوصیات خیالی و وضعیت فرهنگی خویش اخذ و تعبیر می نماید.از نگاه نگارنده، نگرش آشنایی گرا قضیه ای را آماده میآورد که پیامآفرینان با طرز استنباط خردسالان و نوجوان ها در سنین متعدد از موضوعات و مفاهیم فقهی شناخت پیدا نمایند و با تایید نوعی کاربر محوری در پیوندها، به راه حلهای نوین و بسیار مؤثری در پیوندها شرعی دست یابند.خوشبختانه در سال های اخیر، توفیق های قابل توجهی بر تاثیر این توجهات به دست آمده، که دسته کتاب های درسی کادو های اسمان در زمان ابتدایی که اخیرا چاپ گردیده است، گواه این معناست. ولی متأسفانه مفاد زیادی نیز پیش میاید که وظایف مهم در نرمافزار های فقهی کودک ها حکایت از واگرایی فی مابین رسانههای سنتی، مکتوب و الکترونیک در حوزه پیوندها فقاهتی داراست.