ذکر مساله: هنر و تمدن تاثیر متقابلی بر یکدیگر دارا هستند. هنرمندان اهل ایران با تاثیرپذیری از بعدها معنوی اسلامی و با به کارگیری از فوت و فن و آرایهها، توانستهاند عقاید مذهبی خویش را در پوسته تاثیر معماری رفلکس دهند. درین در میان، معنی توحید تحت عنوان یک اصل مهم در اسلام، به عنوان مثال مفاهیم مورد به کارگیری در اثرها معماران اسلامی- اهل ایران میباشد که با به کار گیری از موادتشکیل دهنده متنوعی همانند گنبد، محراب، فروغ و روشنایی و ... تجلی یافته میباشد. سؤال رسیدگی: در معماری مساجد مسجد النبی کوهسنگی مشهد ایران، به چه میزان به سودگیری از غنای حسی اعتنا شدهاست؟ در معماری مساجدی که تحت عنوان مثال انتخاب گردیدهاند، نقش غنای حسی در پدیداری آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد و تبلور توحید چه گونه می باشد؟ هدف ها مطالعه: رسیدگی حاضر به سنجش معیار سودگیری از غنای حسی، در راستای درک معنا توحید در شش مسجد شاخص در حوزهی مرکزی ایران تحت عنوان مثال، پرداخته میباشد. شیوه استیناف: طریق بازرسی حاضر توصیفی_پیمایشی بوده و استارت با به کار گیری از ورقه ها کتابخانهای، مولفههای توحید و غنای حسی از منابع استخراج گردیده و مولفههای اصلی و شاخص (در ناحیهی غنای حسی و رابطه آن با مولفههای توحید) به روش دلفی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد غربالگری شوید. بعد با استفاده از مشاهدات ظریف میدانی در مساجد انتخابی، وجود یا این که نبود هر کدام از مولفههای غنای حسی و توحید و زیرمولفههای مرتبط دو متغیر که به طریق دلفی در پوسته یک جدول ثبت شدند، گزینه محاسبه واقع گردیده و بر این پایه واحد سنجش برخورداری مساجد از مولفههای مورد مطالعه، بدست آمد. مهم ترین یافتهها و منفعتگیری بازرسی: مطابق حاصل بدست آمده، مساجد امام شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد اصفهان و آقابزرگ کاشان، دارنده بیشترین تعداد مولفههای غنای حسی، مساجد امام اصفهان و جامع یزد دارنده بیشترین تعداد مولفههای توحید و مسجد شیخ لطفالله کمترین مولفههای توحید و غنای حسی را از دربین شش مسجد آیتم پژوهش داشته-اند. مبتنی بر میزان برخورداری از مولفههای غنای حسی و توحید در مساجد امام اصفهان و روحانی لطفالله، میاقتدار فایده گرفت که فایدهگیری هرچه بیشتر مولفههای غنای حسی در این ابنیه، میتواند یک کدام از عوامل مفید در افزایش تداعی مضمون توحید در آنها باشد؛ کهاین مسئله، خویش رابطه مستقیم غنای حسی و تداعی مضمون توحید را در این مساجد خاطر نماد میگردد. همینطور بهادله عدم انطباق رده مسجد جامع یزد در معیار برخورداری از مولفههای توحید و مولفههای غنای حسی (بین مساجد انتخابی بهطور نسبی، بالا بودن واحد سنجش مولفههای توحید و ذیل بودن مولفههای غنای حسی دراین مسجد) میقدرت به وجود عامل ها دیگری علاوهبر غنای حسی، در تداعی معنی توحید پیتوفیق.
ذکر مساله: هنر و تمدن تاثیر متقابلی بر یکدیگر دارا هستند. هنرمندان اهل ایران با تاثیرپذیری از بعدها معنوی اسلامی و با به کارگیری از فوت و فن و آرایهها، توانستهاند عقاید مذهبی خویش را در پوسته تاثیر معماری رفلکس دهند. درین در میان، معنی توحید تحت عنوان یک اصل مهم در اسلام، به عنوان مثال مفاهیم مورد به کارگیری در اثرها معماران اسلامی- اهل ایران میباشد که با به کار گیری از موادتشکیل دهنده متنوعی همانند گنبد، محراب، فروغ و روشنایی و ... تجلی یافته میباشد. سؤال رسیدگی: در معماری مساجد مسجد النبی کوهسنگی مشهد ایران، به چه میزان به سودگیری از غنای حسی اعتنا شدهاست؟ در معماری مساجدی که تحت عنوان مثال انتخاب گردیدهاند، نقش غنای حسی در پدیداری آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد و تبلور توحید چه گونه می باشد؟ هدف ها مطالعه: رسیدگی حاضر به سنجش معیار سودگیری از غنای حسی، در راستای درک معنا توحید در شش مسجد شاخص در حوزهی مرکزی ایران تحت عنوان مثال، پرداخته میباشد. شیوه استیناف: طریق بازرسی حاضر توصیفی_پیمایشی بوده و استارت با به کار گیری از ورقه ها کتابخانهای، مولفههای توحید و غنای حسی از منابع استخراج گردیده و مولفههای اصلی و شاخص (در ناحیهی غنای حسی و رابطه آن با مولفههای توحید) به روش دلفی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد غربالگری شوید. بعد با استفاده از مشاهدات ظریف میدانی در مساجد انتخابی، وجود یا این که نبود هر کدام از مولفههای غنای حسی و توحید و زیرمولفههای مرتبط دو متغیر که به طریق دلفی در پوسته یک جدول ثبت شدند، گزینه محاسبه واقع گردیده و بر این پایه واحد سنجش برخورداری مساجد از مولفههای مورد مطالعه، بدست آمد. مهم ترین یافتهها و منفعتگیری بازرسی: مطابق حاصل بدست آمده، مساجد امام شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد اصفهان و آقابزرگ کاشان، دارنده بیشترین تعداد مولفههای غنای حسی، مساجد امام اصفهان و جامع یزد دارنده بیشترین تعداد مولفههای توحید و مسجد شیخ لطفالله کمترین مولفههای توحید و غنای حسی را از دربین شش مسجد آیتم پژوهش داشته-اند. مبتنی بر میزان برخورداری از مولفههای غنای حسی و توحید در مساجد امام اصفهان و روحانی لطفالله، میاقتدار فایده گرفت که فایدهگیری هرچه بیشتر مولفههای غنای حسی در این ابنیه، میتواند یک کدام از عوامل مفید در افزایش تداعی مضمون توحید در آنها باشد؛ کهاین مسئله، خویش رابطه مستقیم غنای حسی و تداعی مضمون توحید را در این مساجد خاطر نماد میگردد. همینطور بهادله عدم انطباق رده مسجد جامع یزد در معیار برخورداری از مولفههای توحید و مولفههای غنای حسی (بین مساجد انتخابی بهطور نسبی، بالا بودن واحد سنجش مولفههای توحید و ذیل بودن مولفههای غنای حسی دراین مسجد) میقدرت به وجود عامل ها دیگری علاوهبر غنای حسی، در تداعی معنی توحید پیتوفیق.