loading...

مرجع مسجد النبی کوهسنگی مشهد

بازدید : 8
پنجشنبه 24 آذر 1401 زمان : 12:16

سوره مبارکه شوری، آیه شریفه 51:" وَمامَکَانَ لِبَشَرٍ أَنْ یکَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْیا این که أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ" : وبرای هیچ بشری به این شکل نخواهد بود که خداوند با وی تکلم نماید مگر از روش وحی یا این که از پس پرده. در‌این آیه اینجانب وراء عفاف یا این که از پشت عفاف صحبت زدن یا این که مانند کلام زدن مسجد النبی کوهسنگی مشهد آفریدگار درکوه طور با حضرت موسی علیه السلام میباشد و یا این که اینجانب وراء عفاف و حجاب تعبیری از رویای صادقه میباشد.(به عبارتی، ج18، ص117ـ 115 )

8 ـ سوره مبارکه مطففین، آیه شریفه 15: "تمامّا اِنَّهُم عَن رَبِّهِم یَومَئِذٍ لَمَحجوبونَ" :به این شکل وجود ندارد (که آنان میپندارند)، بلکه اینان در آن روز از پروردگارشان محجوبند. (خواسته به با حجب و حیا بودن از پروردگارشان در روز قیامت محرومشان از کرامت قرب و رده میباشد، وشاید خواسته با حجب و حیا بودن از عفو خداست همین باشد). (به عبارتی،ج20، ص561).

همین آیه‌ها مرتبط با عفاف و حجاب که در سوره های فوق الذکر(اعراف، اسراء، مریم، احزاب، صاد، فصلت، شوری و مطففین) اورده شده، معنی و برداشت ما از عفاف و حجاب از این نشانه‌ها قرآنی، به این شکل استنباط می گردد که،کلاً عفاف و حجاب در چهار مفهوم به شغل رفته میباشد.(که درهمه مورد ها مضمون‌ به عبارتی پرده و حائل میباشد)که عبارتند از:

1ـ عفاف به عبارتی اعراف میباشد، به عبارتی جای مرتفعی که فی مابین بهشتیان و دوزخیان کشیده میگردد.

2ـ عفاف به معنای پوشش و پردهای میباشد ولی خواسته پرده لجاجت و تعصب و خودخواهی آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد و غرور و جهل ونادانی و عناد و تقلیدهای کورکورانه میباشد.

3ـ عفاف و حجاب به معنای پوشش و پرده میباشد البته شاید این پرده ، پرده ای نامرئی ومجازی بوده باشد.

4ـ عفاف و حجاب به معنای حکمی اضافه بر پوشش میباشد که منحصربه‌فرد همسران رسول (صلی الله علیه وآله و سلم) بوده میباشد.

جلباب در قرآن
می‏دانیم که در قرآن کریم ومهربان درباره زنان پیغمبر دستورهای خاصی وارداتی‏ میباشد . اولی آیه خطاب به زنان پیغمبر با این پاراگراف استارت می‏گردد:«"یا این که نساء النبی لستن کأحد اینجانب النساء"،یعنی شما با بقیه زنان فرق دارید.» اسلام التفات خاصی داشته میباشد که زنان پیغمبر چه در حین حیات آن حضرت و چه پس از وفات وی، در منزل‏های خویش بمانند ، و درین جهت بیشتر منظورهای اجتماعی و سیاسی در عمل بوده میباشد.قرآن مهربان صریحا به زنان‏ پیغمبر می‏گوید:«و قرن فی بیوتکن، یعنی در منزل‏های خویش بمانید.» اسلام‏ می‏منظور میباشد «امهات المؤمنین» که خواه ناخواه احترام متعددی فی مابین مسلمانها داشتند از احترام خویش سوء به کار گیری نکنند، و احیانا ابزار عنصرها خودخواه و ماجراجو در مسائل سیاسی و اجتماعی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد واقع نشوند. و چنان که‏ می‏دانیم یکی «امهات المؤمنین» عایشه میباشد که از این فرمان سرپیچی‏ کرد ، ماجراهای سیاسی ناگواری برای دنیا اسلام به وجود آورد. ( مطهری، 1391:ج 19،ص 431) . به هر حالا آیه‏ای که در آن آیه، واژه « عفاف و حجاب » به شغل رفته آیه 53 از سوره احزاب میباشد که می‏فرماید: "وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ" یعنی درصورتی که از آن ها محصول و کالای آیتم نیازی مطالبه‏ می‏نمائید از پشت پرده از آن ها بخواهید. «دراصطلاح تاریخ و حدیث اسلامی هر جا اسم « آیه عفاف و حجاب »آمده میباشد از جمله اورده شده پیش از نزول آیه عفاف‏ چنان بود و پس از نزول آیه عفاف و حجاب اینگونه شد ، غرض شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد این آیه میباشد که مرتبط با زنان پیغمبر میباشد(نیشابوری،درست مسلم،1412ق، ج 4، ص151 - 148) ، خیر نشانه‌ها 30 و 31 سوره نور و روشنایی که می‏فرماید:«قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ» و «قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ» یا این که آیه 59 سوره احزاب که می‏فرماید: «یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ».

سوره مبارکه شوری، آیه شریفه 51:" وَمامَکَانَ لِبَشَرٍ أَنْ یکَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْیا این که أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ" : وبرای هیچ بشری به این شکل نخواهد بود که خداوند با وی تکلم نماید مگر از روش وحی یا این که از پس پرده. در‌این آیه اینجانب وراء عفاف یا این که از پشت عفاف صحبت زدن یا این که مانند کلام زدن مسجد النبی کوهسنگی مشهد آفریدگار درکوه طور با حضرت موسی علیه السلام میباشد و یا این که اینجانب وراء عفاف و حجاب تعبیری از رویای صادقه میباشد.(به عبارتی، ج18، ص117ـ 115 )

8 ـ سوره مبارکه مطففین، آیه شریفه 15: "تمامّا اِنَّهُم عَن رَبِّهِم یَومَئِذٍ لَمَحجوبونَ" :به این شکل وجود ندارد (که آنان میپندارند)، بلکه اینان در آن روز از پروردگارشان محجوبند. (خواسته به با حجب و حیا بودن از پروردگارشان در روز قیامت محرومشان از کرامت قرب و رده میباشد، وشاید خواسته با حجب و حیا بودن از عفو خداست همین باشد). (به عبارتی،ج20، ص561).

همین آیه‌ها مرتبط با عفاف و حجاب که در سوره های فوق الذکر(اعراف، اسراء، مریم، احزاب، صاد، فصلت، شوری و مطففین) اورده شده، معنی و برداشت ما از عفاف و حجاب از این نشانه‌ها قرآنی، به این شکل استنباط می گردد که،کلاً عفاف و حجاب در چهار مفهوم به شغل رفته میباشد.(که درهمه مورد ها مضمون‌ به عبارتی پرده و حائل میباشد)که عبارتند از:

1ـ عفاف به عبارتی اعراف میباشد، به عبارتی جای مرتفعی که فی مابین بهشتیان و دوزخیان کشیده میگردد.

2ـ عفاف به معنای پوشش و پردهای میباشد ولی خواسته پرده لجاجت و تعصب و خودخواهی آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد و غرور و جهل ونادانی و عناد و تقلیدهای کورکورانه میباشد.

3ـ عفاف و حجاب به معنای پوشش و پرده میباشد البته شاید این پرده ، پرده ای نامرئی ومجازی بوده باشد.

4ـ عفاف و حجاب به معنای حکمی اضافه بر پوشش میباشد که منحصربه‌فرد همسران رسول (صلی الله علیه وآله و سلم) بوده میباشد.

جلباب در قرآن
می‏دانیم که در قرآن کریم ومهربان درباره زنان پیغمبر دستورهای خاصی وارداتی‏ میباشد . اولی آیه خطاب به زنان پیغمبر با این پاراگراف استارت می‏گردد:«"یا این که نساء النبی لستن کأحد اینجانب النساء"،یعنی شما با بقیه زنان فرق دارید.» اسلام التفات خاصی داشته میباشد که زنان پیغمبر چه در حین حیات آن حضرت و چه پس از وفات وی، در منزل‏های خویش بمانند ، و درین جهت بیشتر منظورهای اجتماعی و سیاسی در عمل بوده میباشد.قرآن مهربان صریحا به زنان‏ پیغمبر می‏گوید:«و قرن فی بیوتکن، یعنی در منزل‏های خویش بمانید.» اسلام‏ می‏منظور میباشد «امهات المؤمنین» که خواه ناخواه احترام متعددی فی مابین مسلمانها داشتند از احترام خویش سوء به کار گیری نکنند، و احیانا ابزار عنصرها خودخواه و ماجراجو در مسائل سیاسی و اجتماعی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد واقع نشوند. و چنان که‏ می‏دانیم یکی «امهات المؤمنین» عایشه میباشد که از این فرمان سرپیچی‏ کرد ، ماجراهای سیاسی ناگواری برای دنیا اسلام به وجود آورد. ( مطهری، 1391:ج 19،ص 431) . به هر حالا آیه‏ای که در آن آیه، واژه « عفاف و حجاب » به شغل رفته آیه 53 از سوره احزاب میباشد که می‏فرماید: "وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ" یعنی درصورتی که از آن ها محصول و کالای آیتم نیازی مطالبه‏ می‏نمائید از پشت پرده از آن ها بخواهید. «دراصطلاح تاریخ و حدیث اسلامی هر جا اسم « آیه عفاف و حجاب »آمده میباشد از جمله اورده شده پیش از نزول آیه عفاف‏ چنان بود و پس از نزول آیه عفاف و حجاب اینگونه شد ، غرض شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد این آیه میباشد که مرتبط با زنان پیغمبر میباشد(نیشابوری،درست مسلم،1412ق، ج 4، ص151 - 148) ، خیر نشانه‌ها 30 و 31 سوره نور و روشنایی که می‏فرماید:«قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ» و «قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ» یا این که آیه 59 سوره احزاب که می‏فرماید: «یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ».

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 171
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 76
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 9
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 77
  • بازدید ماه : 465
  • بازدید سال : 13023
  • بازدید کلی : 29454
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی