loading...

مرجع مسجد النبی کوهسنگی مشهد

بازدید : 41
يکشنبه 14 آبان 1402 زمان : 9:58

کیفیت پیدایش معرق کاشی مراحلی مسجد النبی کوهسنگی مشهد داراست،که از تزیین دو رنگ آغاز گردیده و به‌تدریج به کاشی یک‌سری رنگ در مخلوط با خشت می انجامد و رفته رفته سبب به معرق کاری میشود. کیفیت ظهور کاشی در تزیین معماری اسلامی اهل ایران و عمر آن به زمان پیش از اسلام میرسد که او‌لین مثال های کاشی را در تزیینات کاخ های هخامنشی و آشور می‌بینیم.

البته در زمان اسلامی آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد تزیینات فرنگی بناها معمولا آجرکاری بوده و نقط ی اوج این هنر را در بعد از ظهر سلجوقی شاهد هستیم . در اواخر زمانه سلجوقی نوعی کاشی کاری موسوم به کاشی نگین با تزیین دو رنگ وارد تزیینات معماری سنتی اهل ایران میگردد که از او‌لین مثال های این‌شیوه می شود به بنای خواجه اتابک سلجوقی درکرمان اشاره نمود .

این سازه بقاع وزیر سلجوقی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد در قرن پنجم هجری بوده میباشد. این‌شیوه دکوری که ترکیبی از کاشی آبی رنگ در ادغام با خشت هست به‌تدریج از قرن ششم تا هشتم هجری بدون نقص گردیده به نحوی که در بناهایی مانند: مسجد ملک زوزن خراسان ساختمان بلند های آرامگاهی مراغه، گنبد سلطانیه، مساجد جامع ورامین و نطنز و … شاهد کاشیهای رنگین لاجوردی . سپید و سیاه نیز شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد در مخلوط با خشت هستیم که به ندرت این‌راه کامل شدن گردیده و سبب ساز به معرق کاری می‌شود.

کیفیت پیدایش معرق کاشی مراحلی مسجد النبی کوهسنگی مشهد داراست،که از تزیین دو رنگ آغاز گردیده و به‌تدریج به کاشی یک‌سری رنگ در مخلوط با خشت می انجامد و رفته رفته سبب به معرق کاری میشود. کیفیت ظهور کاشی در تزیین معماری اسلامی اهل ایران و عمر آن به زمان پیش از اسلام میرسد که او‌لین مثال های کاشی را در تزیینات کاخ های هخامنشی و آشور می‌بینیم.

البته در زمان اسلامی آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد تزیینات فرنگی بناها معمولا آجرکاری بوده و نقط ی اوج این هنر را در بعد از ظهر سلجوقی شاهد هستیم . در اواخر زمانه سلجوقی نوعی کاشی کاری موسوم به کاشی نگین با تزیین دو رنگ وارد تزیینات معماری سنتی اهل ایران میگردد که از او‌لین مثال های این‌شیوه می شود به بنای خواجه اتابک سلجوقی درکرمان اشاره نمود .

این سازه بقاع وزیر سلجوقی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد در قرن پنجم هجری بوده میباشد. این‌شیوه دکوری که ترکیبی از کاشی آبی رنگ در ادغام با خشت هست به‌تدریج از قرن ششم تا هشتم هجری بدون نقص گردیده به نحوی که در بناهایی مانند: مسجد ملک زوزن خراسان ساختمان بلند های آرامگاهی مراغه، گنبد سلطانیه، مساجد جامع ورامین و نطنز و … شاهد کاشیهای رنگین لاجوردی . سپید و سیاه نیز شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد در مخلوط با خشت هستیم که به ندرت این‌راه کامل شدن گردیده و سبب ساز به معرق کاری می‌شود.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 171
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 155
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 9
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 156
  • بازدید ماه : 544
  • بازدید سال : 13102
  • بازدید کلی : 29533
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی