یک کدام از کـارکـردهای مسجد، چـهره برداشتن از نقاب فرقـه ها و اندیشـه های پلید و فاسـد و جریان های تخریبی و انحرافی میباشد. این جریان ها عقل و اعتقادات مذهبی و اخلاقی ریشه دار و اصیل جامعه را غرض قرار می دهند. این روشنگری مسجد، با غرض حصول اشخاص جامعه به امنیت درنگ و تامل و همینطور به دور کردن آنها از هر نوع باوری که به اعتقادات ایراد وارد نماید یا این که آن را در جان عموم سست و لرزان کند، جاری ساختن می گردد.
مسجد با نقش پویای خویش، نسبت به اشکال ارتداد در سطح های قومیتی، ملی و فی مابین المللی و همینطور تنفر از احکام آیین هشدار می دهد و در پاسخگویی به آنها پیشگام میباشد؛ برای مثال، بعضا اشخاص از روزه د اری متنفر می باشند و معتقدند روزه سبب عقب افتادگی اقتصادی جامعه می گردد. برخی دیگر نیز از عفاف مسجد النبی کوهسنگی مشهد و حجاب دل خوشی ندارند؛ چون آن را از مظاهر عقب ماندگی فرهنگی می دا نند. مورد ها متعددی از این قبیل وجود داراست که نماد دهندة ارتداد از آئین مبین اسلام میباشد.
2. نقش مسجد در تربیت اخلاقی:
همان طور که مسجد نقش مهمی در تربیت ایمانی اشخاص جامعه دارااست، به به عبارتی اندازه در تربیت اخلاقی شخص شخص مسلمانها در جامعة اسلامی سهم دار میباشد. پیامبرگرامی (صلی الله علیه و آله) ، به مسلمانها فرمان می نماید که خویش را به فضیلت ها اخلاقی بیارایند تا خلق و خوی آنها به رفتاری اسلامی تبدیل گردد؛ از جانب دیگر، آنها را از ارتکاب رذایل اخلاقی نهی می نمایند تا از شرّ این رذایل سهل وآسان باشند.
افزون بر این، فرستاده به عموم پیشنهاد می نمایند که به رعایت خوی اجتماعی پایبند باشند. همینطور اهتمام ویژه ای به بیوه زنان و مستمندان داشته باشند و آنها را سوای پژوهش و یاری رها نسازند.
هر کس بهاین اخلاق و رفتار فاضله مرتب میباشد و به هموطنـان و هم کیشان مستمند آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد خویش استیناف می نماید، در واقعیت به عبادتی سرگرم میباشد که نزد پروردگار متعال قیمت بالایی داراست. اسلام فقط به بار برداشتن از گنجینة خلق فاضله و نیکو دعوت نمی نماید؛ بلکه در قبال آن، بشر ها را از کدر کردن آیینة دل با صفات ناپسند و رفتار نکوهیده بر حذر می د ارد و از هر نوع صفت، خوی و گفتاری که همبستگی اجتماعی فی مابین اشخاص را کاهش دهد، نهی می نماید. رسول (صلی الله علیه و آله) می فرمایند:
«لَا تَحَاسَدُوا وَلَا تَنَاجَشُوا وَلَا تَبَاغَضُوا وَلاَ تَدَابَرُوا وَلاَ یَبِعْ بَعْضُکُمْ عَلَى بَیْعِ بَعْضٍ وَکُونُوا عِبَادَ اللهِ إِخْوَانًا. الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لاَ یَظْلِمُهُ وَلاَ یَخْذُلُهُ وَلاَ یَحْقِرُهُ. التَّقْوَى هَاهُنَا». وَیُشِیرُ إِلَى صَدْرِهِ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ: «بِحَسْبِ امْرِئٍ مِنَ الشَّرِّ أَنْ یَحْقِرَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ کُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ حَرَامٌ دَمُهُ وَمَالُهُ وَعِرْضُهُ».91
«به یکدیگر حسد نورزید؛ در معاملة یکدیگر نَجَش نکنید (نجش، اظهار خرید یک کالا رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد به ارزش فراتر، سوای خرید آن، برای فریب مشتری و تحریک وی به خرید میباشد). نسبت به همدیگر کینه نداشته باشید. به یکدیگر پشت نکرده و با هم انقطاع ارتباط نکنید و بر معاملة بقیه افراد وارد نشوید (با پرداخت پولی بیشتر یا این که پیمان فروش ارزانخیس، بازدارنده معاملة دیگری نشوید، در حالی که خویش، معامله را ایفا نمی دهید). بندگان پروردگار و برادران شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد همدیگر باشید؛ مسلمان اخوی مسلمان میباشد. به وی ستم نمینماید و کمک اورا شکاف نمینماید؛ زهدوتقوا اینجا میباشد ـ با دست سه توشه به سینه (قلب) خویش اشاره کردند ـ برای فرد مسلمان، همین اندازه از شر و بدی کافی میباشد که اخوی مسلمان خویش را تحقیر نماید.[تجاوز به] مجموع حقوق و دستمزد یک شخص مسلمان بر مسلمان دیگر حرام میباشد
یک کدام از کـارکـردهای مسجد، چـهره برداشتن از نقاب فرقـه ها و اندیشـه های پلید و فاسـد و جریان های تخریبی و انحرافی میباشد. این جریان ها عقل و اعتقادات مذهبی و اخلاقی ریشه دار و اصیل جامعه را غرض قرار می دهند. این روشنگری مسجد، با غرض حصول اشخاص جامعه به امنیت درنگ و تامل و همینطور به دور کردن آنها از هر نوع باوری که به اعتقادات ایراد وارد نماید یا این که آن را در جان عموم سست و لرزان کند، جاری ساختن می گردد.
مسجد با نقش پویای خویش، نسبت به اشکال ارتداد در سطح های قومیتی، ملی و فی مابین المللی و همینطور تنفر از احکام آیین هشدار می دهد و در پاسخگویی به آنها پیشگام میباشد؛ برای مثال، بعضا اشخاص از روزه د اری متنفر می باشند و معتقدند روزه سبب عقب افتادگی اقتصادی جامعه می گردد. برخی دیگر نیز از عفاف مسجد النبی کوهسنگی مشهد و حجاب دل خوشی ندارند؛ چون آن را از مظاهر عقب ماندگی فرهنگی می دا نند. مورد ها متعددی از این قبیل وجود داراست که نماد دهندة ارتداد از آئین مبین اسلام میباشد.
2. نقش مسجد در تربیت اخلاقی:
همان طور که مسجد نقش مهمی در تربیت ایمانی اشخاص جامعه دارااست، به به عبارتی اندازه در تربیت اخلاقی شخص شخص مسلمانها در جامعة اسلامی سهم دار میباشد. پیامبرگرامی (صلی الله علیه و آله) ، به مسلمانها فرمان می نماید که خویش را به فضیلت ها اخلاقی بیارایند تا خلق و خوی آنها به رفتاری اسلامی تبدیل گردد؛ از جانب دیگر، آنها را از ارتکاب رذایل اخلاقی نهی می نمایند تا از شرّ این رذایل سهل وآسان باشند.
افزون بر این، فرستاده به عموم پیشنهاد می نمایند که به رعایت خوی اجتماعی پایبند باشند. همینطور اهتمام ویژه ای به بیوه زنان و مستمندان داشته باشند و آنها را سوای پژوهش و یاری رها نسازند.
هر کس بهاین اخلاق و رفتار فاضله مرتب میباشد و به هموطنـان و هم کیشان مستمند آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد خویش استیناف می نماید، در واقعیت به عبادتی سرگرم میباشد که نزد پروردگار متعال قیمت بالایی داراست. اسلام فقط به بار برداشتن از گنجینة خلق فاضله و نیکو دعوت نمی نماید؛ بلکه در قبال آن، بشر ها را از کدر کردن آیینة دل با صفات ناپسند و رفتار نکوهیده بر حذر می د ارد و از هر نوع صفت، خوی و گفتاری که همبستگی اجتماعی فی مابین اشخاص را کاهش دهد، نهی می نماید. رسول (صلی الله علیه و آله) می فرمایند:
«لَا تَحَاسَدُوا وَلَا تَنَاجَشُوا وَلَا تَبَاغَضُوا وَلاَ تَدَابَرُوا وَلاَ یَبِعْ بَعْضُکُمْ عَلَى بَیْعِ بَعْضٍ وَکُونُوا عِبَادَ اللهِ إِخْوَانًا. الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لاَ یَظْلِمُهُ وَلاَ یَخْذُلُهُ وَلاَ یَحْقِرُهُ. التَّقْوَى هَاهُنَا». وَیُشِیرُ إِلَى صَدْرِهِ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ: «بِحَسْبِ امْرِئٍ مِنَ الشَّرِّ أَنْ یَحْقِرَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ کُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ حَرَامٌ دَمُهُ وَمَالُهُ وَعِرْضُهُ».91
«به یکدیگر حسد نورزید؛ در معاملة یکدیگر نَجَش نکنید (نجش، اظهار خرید یک کالا رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد به ارزش فراتر، سوای خرید آن، برای فریب مشتری و تحریک وی به خرید میباشد). نسبت به همدیگر کینه نداشته باشید. به یکدیگر پشت نکرده و با هم انقطاع ارتباط نکنید و بر معاملة بقیه افراد وارد نشوید (با پرداخت پولی بیشتر یا این که پیمان فروش ارزانخیس، بازدارنده معاملة دیگری نشوید، در حالی که خویش، معامله را ایفا نمی دهید). بندگان پروردگار و برادران شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد همدیگر باشید؛ مسلمان اخوی مسلمان میباشد. به وی ستم نمینماید و کمک اورا شکاف نمینماید؛ زهدوتقوا اینجا میباشد ـ با دست سه توشه به سینه (قلب) خویش اشاره کردند ـ برای فرد مسلمان، همین اندازه از شر و بدی کافی میباشد که اخوی مسلمان خویش را تحقیر نماید.[تجاوز به] مجموع حقوق و دستمزد یک شخص مسلمان بر مسلمان دیگر حرام میباشد