در هر جامعه ای، بعضا آدمیان از بدی واقعه تهی دست شدند و در تنگنای مالی قرار گرفتند. مسجد النبی کوهسنگی مشهد این وظیفه توانمندان و ثروتمندان میباشد که گره از عمل فروبسته آنها باز کنند و به آن ها اقتدار اقتصادی ببخشند، تا با فرضی سهل وآسان، به معاش خود ادامه دهند. امام رضا(ع) یکی فلسفه های تشریع «زکات» را به کار گیری آن در همین مفاد میداند و در جایگاه تبیین حکمت وجوب زکات میفرماید: «معبود مردمان سالم را ملزم نموده است تا به شغل عموم زمین گیر و گرفتار مطالعه نمایند. آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد [همینطور، ] پرداخت زکات موجب برکت کالا و سبب ساز رأفت و بخشندگی به ناتوانان و اعتنا به مسکینان و انگیزش مردمان به مساوات و تقویت فقرا و امداد رساندن به آنها در اعمال دادن تکالیف فقهی میباشد»[21].
«آنچه از تیم آیهها و احادیث رسیده درباره زکات و حکمت تشریع آن به دست میاید، این میباشد که اینگونه رسمی، در مهمترین مقصود خویش، برای از دربین بردن فقر و عوارض آن از عرصه های معاش به صورتی محصل میباشد که در سود آن، سیمای رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد جامعه از فقر به بی نیازی دگرگونی مییابد و دیگر در آن، بیچاره و نیازمندی مشاهده نمیشود و تمامی اهل ایمان و دارنده عزت میباشند. همینطور، زکات، وسیله عمده ای برای عادت دادن عموم به بخشیدن و انفاق کردن میباشد تا آنجا کهاین دستور، بدان سبب گردد که در رویکرد آئین معبود از بذل جان خویش نیز مضایقه نکند. نباید از لحاظ بدور داشت که بین قرب به خداوند و عبادت وی در نماز و فی مابین بخشیدن جنس برای برانداختن فقر و بیچارگی از جامعه اسلامی، ارتباطی نیرومند و پایدار وجود دارااست. پس معاش اسلامی، معاش ای میباشد که اجزای آن از یکدیگر منفصل نیست. ازاین رو، نماز با زکات قبول میشود و زکات، شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد با نماز به درگاه معبود منش مییابد و ایمان و اعتقاد و باور، با پرداخت زکات شناخته می گردد»[22].
امام رضا(ع) در حدیثی دیگر، بیزاری از عده ای که اموال را فقط در بین ثروتمندان به گردش درمی آورند و انحصارطلب و زراندوز می باشند، جزو ایمان ناب دانسته میباشد.[23] «در واقعیت، این از خصوصیت های حاکمیت اسلامی میباشد که در آن، جریان و گردش گنج، به عایدی عوام مردم باشد، خیر گروهی خاص از وابستگان و زراندوزان. پندار ور شهید، آیت الله پزشک معالج بهشتی که طرح «تعاون» و «تعاونی ها» را در قانون ها کشوری گنجاند، برای ارائه راهکاری بود که کم کم، گنج ها در اختیار مردم قرار گیرد و همگان از آن فایده ببرند و مالکیت گنج های جامعه، همگانی خواهد شد، خیر محرمانه. این تامل، ریشه ای صددرصد اسلامی و الهی دارااست؛ چون آفریدگار زمین و منابع آن را برای تمامی آدم ها آفریده میباشد؛ خیر بخشی خاص؛ و تمامی عموم، اشخاص خانواده پروردگار می باشند، خیر گروهی ویژه»[24].
در هر جامعه ای، بعضا آدمیان از بدی واقعه تهی دست شدند و در تنگنای مالی قرار گرفتند. مسجد النبی کوهسنگی مشهد این وظیفه توانمندان و ثروتمندان میباشد که گره از عمل فروبسته آنها باز کنند و به آن ها اقتدار اقتصادی ببخشند، تا با فرضی سهل وآسان، به معاش خود ادامه دهند. امام رضا(ع) یکی فلسفه های تشریع «زکات» را به کار گیری آن در همین مفاد میداند و در جایگاه تبیین حکمت وجوب زکات میفرماید: «معبود مردمان سالم را ملزم نموده است تا به شغل عموم زمین گیر و گرفتار مطالعه نمایند. آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد [همینطور، ] پرداخت زکات موجب برکت کالا و سبب ساز رأفت و بخشندگی به ناتوانان و اعتنا به مسکینان و انگیزش مردمان به مساوات و تقویت فقرا و امداد رساندن به آنها در اعمال دادن تکالیف فقهی میباشد»[21].
«آنچه از تیم آیهها و احادیث رسیده درباره زکات و حکمت تشریع آن به دست میاید، این میباشد که اینگونه رسمی، در مهمترین مقصود خویش، برای از دربین بردن فقر و عوارض آن از عرصه های معاش به صورتی محصل میباشد که در سود آن، سیمای رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد جامعه از فقر به بی نیازی دگرگونی مییابد و دیگر در آن، بیچاره و نیازمندی مشاهده نمیشود و تمامی اهل ایمان و دارنده عزت میباشند. همینطور، زکات، وسیله عمده ای برای عادت دادن عموم به بخشیدن و انفاق کردن میباشد تا آنجا کهاین دستور، بدان سبب گردد که در رویکرد آئین معبود از بذل جان خویش نیز مضایقه نکند. نباید از لحاظ بدور داشت که بین قرب به خداوند و عبادت وی در نماز و فی مابین بخشیدن جنس برای برانداختن فقر و بیچارگی از جامعه اسلامی، ارتباطی نیرومند و پایدار وجود دارااست. پس معاش اسلامی، معاش ای میباشد که اجزای آن از یکدیگر منفصل نیست. ازاین رو، نماز با زکات قبول میشود و زکات، شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد با نماز به درگاه معبود منش مییابد و ایمان و اعتقاد و باور، با پرداخت زکات شناخته می گردد»[22].
امام رضا(ع) در حدیثی دیگر، بیزاری از عده ای که اموال را فقط در بین ثروتمندان به گردش درمی آورند و انحصارطلب و زراندوز می باشند، جزو ایمان ناب دانسته میباشد.[23] «در واقعیت، این از خصوصیت های حاکمیت اسلامی میباشد که در آن، جریان و گردش گنج، به عایدی عوام مردم باشد، خیر گروهی خاص از وابستگان و زراندوزان. پندار ور شهید، آیت الله پزشک معالج بهشتی که طرح «تعاون» و «تعاونی ها» را در قانون ها کشوری گنجاند، برای ارائه راهکاری بود که کم کم، گنج ها در اختیار مردم قرار گیرد و همگان از آن فایده ببرند و مالکیت گنج های جامعه، همگانی خواهد شد، خیر محرمانه. این تامل، ریشه ای صددرصد اسلامی و الهی دارااست؛ چون آفریدگار زمین و منابع آن را برای تمامی آدم ها آفریده میباشد؛ خیر بخشی خاص؛ و تمامی عموم، اشخاص خانواده پروردگار می باشند، خیر گروهی ویژه»[24].