loading...

مرجع مسجد النبی کوهسنگی مشهد

بازدید : 12
يکشنبه 11 دی 1401 زمان : 10:22


در جامعه اسلامی مساجد خیر فقط مقر و محلی برای عبادت و حافظه پروردگار بوده بلکه تحت عنوان پایگاهی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... در جهت پیشبرد هدف ها اسلامی مطرح بوده اند. این واقعیت با نگاهی زود گذر به مقام و نقش مساجد در ابتدا اسلام(1) بخوبی آشکار میگردد. در بنا شده در اسلام مسجد جایگاهی به حجم یک مدرسه جامع و زنده و موقعیتی به پهنه آرمان های یک رسالت جهانی و ظرفیتی به فراخی بشریت دارااست نقش مساجد در جامعه اسلامی بدانگونه میباشد که رسول اکرم(ص) مساجد را کانون های مدام بیدار امت اسلامی(2) معرفی نموده اند. از این رو هماهنگونه که اسلام مکتبی میباشد جامع و پویا که در کل عرصه های معاش عموم دخالت و نقش دارااست ورهرگز نمی اقتدار آن را به عبادت صرف و ارتباط بشر باایمان محصور نمود. مساجد نیز گستره ای مسجد النبی کوهسنگی مشهد به حجم جامعیت احکام اسلامی داشته و نمی اقتدار آن را در عبادت صرفا خلاصه نمود و کارکردهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و .. آن را نادیده انگاشت. بحمدالله انقلاب اسلامی مساجد را از انزوا و مهجوریت بیرون ایجاد کرد و به مراکزی فعال و پویا در راستای پیشبرد هدف ها اسلامی تبدیل نمود و این مرکزها که می فت به دست آلزامیر امانت خواهد شد را به مقر های محوری در هدایت و جهت دهی جامعه مبدل ایجاد کرد. نقش و کارکرد مساجد در زمانه مبارزات ملت اسلامی قبلی و پس از موفقیت انقلاب اسلامی و در زمان جانبداری مقدس براستی یادآور شرایط مساجد در ابتدا اسلام و نهضت فرستاده اسلام(ص) بود. امروز نیز در سایه عملکرد های نظام اسلامی مساجد از شرایط و رده نیکی منتفع می‌باشند وجود کانون های فرهنگی و هنری و مقر های بسیج، برگزاری کلاس های نهضت سوادآموزی، مدرسه القرآن ها، شوراهای حل و اختلاف و در کنار مساجد بیان کنده دقت و اهتمام نظام اسلامی به کارکردهای اساسی مساجد و رده آن میباشد اما گنجایش های بیشتری در مساجد وجوددارد که موردنیاز میباشد از آن به کارگیری مطلوب بشود. در خصوص معماری مساجد نیز اقدامات خیر و خوبی انجام یافته میباشد و شاهد مساجدی با فضاهای مطلوب برای کار های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... هستیم و مؤسسه مسجد درین راستا همت های نیکی را جاری ساختن داده میباشد که موردنیاز میباشد بیشتر وجدی خیس دنبال خواهد شد در باب مساجدی هم که فضای مایحتاج را برای اعمال کار های گوناگون ندارند می قدرت با تاسیس مؤسسات و مرکزها آموزشی-فرهنگی در کنار مساجد و تماما در حدود آن ها که از سوی مسجد اداره شوند این شغل ها را پیگیری نمود اما اینگونه مراکزی هیچ گاه مارا از مسجد با به عبارتی خصوصیت هایی که در اسلام برای آن رقم خورده غنی نخواهد کرد ولی کلام در‌این میباشد که رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد می بایست اینگونه دسته هایی را به مساجد اضاف نمود خیر این که آن‌ها‌را جایگزین مساجد نمود. کلام خود را با کلامی جامع و قشنگ از امیرالمؤمنین(ع) که بیان‌کننده منزلت یک مسجد اصیل در اسلام میباشد را به نقطه پایان می‌بریم. حضرت(ع) میفرمایند: «هر که به مسجد رفت و آمد نماید یک کدام از هشت چیز بخش وی شود: برادری که از وی در رویکرد معبود به کارگیری می نماید، دانشی تازه، آیه ای سفت، سخنی که مایه هدایت و راهیابی وی باشد، عفو الهی که آن را انتظار میکشد، سخنی که اورا از گمراهی گشوده داراست، رخنه‌ گناه به باعث خوف از معبود و حجب و حیا تنمودن از برادران شرعی خود.»(3) این ماجرا قشنگ بیان کنده جنبه های آموزشی و بعد ها تربیتی و اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی مسجد میباشد و این که می بایست بگونه ای باشد که در سایه آن به‌این هدف ها دست یافت. ---------------- پی نوشت ها: 1. ر.ک: سیمای مسجد، رحیم نوبهار، ج 2. 2. کنزالعمال، ج 8، ص 253. 3. روحانی حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 3، ص 480، باب 3 از ابواب احکام المساجد، داستان 1.
مسجد محل پرستش میباشد و فرقش با حسینیه و مهدیه درین میباشد که بشر جنب و زن در هم اکنون عادت و نفاس نمى توانند وارد مسجد شوند؛ یعنى، توقف آنان در مسجد حرام میباشد. و به صورت کلى کارهایى که با شأن مسجد سازگار وجود ندارد و موجب بی آبرویی مى خواهد شد در مسجد روا وجود ندارد. مثل برگزارى پایکوبی عروسى و یا این که جشن و پای کوبی هایى که در آن کف زدن و اثمال اینها باشد. البته در مهدیه و حسینیه ورود جنب و حائض حرام وجود ندارد، در شرایطی که دیوار یا این که فرش آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد مسجد نجس گردد پاکسازی آن واجب میباشد به بر خلاف حسینیه و در احکام دیگرى نیز تفاوت دارا‌هستند.در ارتباط عملکردهای اعتقادی و مذهبی مساجد، مقاله ها متعدّدی نگاشته گردیده است و اندیشمندان عرصه تفحص‌های مسجدی، به ذکر خصوصیت‌های مسجد طراز اسلامی و انقلابی پرداختند. این پژوهش ها، بسیار متعدّد می‌باشند و ذکر آن ها درین مقال نمی‌گنجد. محقّقان و محققان، در پوسته دسته مقاله‌ها فروغ و روشنایی مساجد که توسّط راس پژوهش به کارها مساجد مرزوبوم نشر یافته و در هم اکنون تجدید چاپ میباشد، به همگی کارکردهای متنوّع مساجد پرداخته‌اند. بعضا به کارکردهای عبادی و گروهی به کارکردهای فرهنگی و اجتماعی و بعضا به کارکردهای ضابطه‌گرائی، آموزشی، سیاسی، نظامی و... اشاره کرده‌اند. محقّقان این مقوله‌ها با واحد سنجش قرار دادن مساجد صدر اسلام و اوایل انقلاب به خودکار‌فرسائی پرداختند که ذکر چکیده یا این که پیشینه مطالعه این تفحص‌ها، خویش، تحقیقی جامع را می‌طلبد. با تحقیق شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد پژوهش ها صورت گرفته، مشخّص می‌گردد که پژوهشی به صورت خاصّ به قضیه رقیبان مسجد و جراحت‌شناسی این مقوله اشاره نکرده میباشد. لحاظ به‌این خلاء پژوهشی، نگارنده به تتبّع و استیناف در راستای این مسئله مبادرت کرده است.


در جامعه اسلامی مساجد خیر فقط مقر و محلی برای عبادت و حافظه پروردگار بوده بلکه تحت عنوان پایگاهی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... در جهت پیشبرد هدف ها اسلامی مطرح بوده اند. این واقعیت با نگاهی زود گذر به مقام و نقش مساجد در ابتدا اسلام(1) بخوبی آشکار میگردد. در بنا شده در اسلام مسجد جایگاهی به حجم یک مدرسه جامع و زنده و موقعیتی به پهنه آرمان های یک رسالت جهانی و ظرفیتی به فراخی بشریت دارااست نقش مساجد در جامعه اسلامی بدانگونه میباشد که رسول اکرم(ص) مساجد را کانون های مدام بیدار امت اسلامی(2) معرفی نموده اند. از این رو هماهنگونه که اسلام مکتبی میباشد جامع و پویا که در کل عرصه های معاش عموم دخالت و نقش دارااست ورهرگز نمی اقتدار آن را به عبادت صرف و ارتباط بشر باایمان محصور نمود. مساجد نیز گستره ای مسجد النبی کوهسنگی مشهد به حجم جامعیت احکام اسلامی داشته و نمی اقتدار آن را در عبادت صرفا خلاصه نمود و کارکردهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و .. آن را نادیده انگاشت. بحمدالله انقلاب اسلامی مساجد را از انزوا و مهجوریت بیرون ایجاد کرد و به مراکزی فعال و پویا در راستای پیشبرد هدف ها اسلامی تبدیل نمود و این مرکزها که می فت به دست آلزامیر امانت خواهد شد را به مقر های محوری در هدایت و جهت دهی جامعه مبدل ایجاد کرد. نقش و کارکرد مساجد در زمانه مبارزات ملت اسلامی قبلی و پس از موفقیت انقلاب اسلامی و در زمان جانبداری مقدس براستی یادآور شرایط مساجد در ابتدا اسلام و نهضت فرستاده اسلام(ص) بود. امروز نیز در سایه عملکرد های نظام اسلامی مساجد از شرایط و رده نیکی منتفع می‌باشند وجود کانون های فرهنگی و هنری و مقر های بسیج، برگزاری کلاس های نهضت سوادآموزی، مدرسه القرآن ها، شوراهای حل و اختلاف و در کنار مساجد بیان کنده دقت و اهتمام نظام اسلامی به کارکردهای اساسی مساجد و رده آن میباشد اما گنجایش های بیشتری در مساجد وجوددارد که موردنیاز میباشد از آن به کارگیری مطلوب بشود. در خصوص معماری مساجد نیز اقدامات خیر و خوبی انجام یافته میباشد و شاهد مساجدی با فضاهای مطلوب برای کار های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... هستیم و مؤسسه مسجد درین راستا همت های نیکی را جاری ساختن داده میباشد که موردنیاز میباشد بیشتر وجدی خیس دنبال خواهد شد در باب مساجدی هم که فضای مایحتاج را برای اعمال کار های گوناگون ندارند می قدرت با تاسیس مؤسسات و مرکزها آموزشی-فرهنگی در کنار مساجد و تماما در حدود آن ها که از سوی مسجد اداره شوند این شغل ها را پیگیری نمود اما اینگونه مراکزی هیچ گاه مارا از مسجد با به عبارتی خصوصیت هایی که در اسلام برای آن رقم خورده غنی نخواهد کرد ولی کلام در‌این میباشد که رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد می بایست اینگونه دسته هایی را به مساجد اضاف نمود خیر این که آن‌ها‌را جایگزین مساجد نمود. کلام خود را با کلامی جامع و قشنگ از امیرالمؤمنین(ع) که بیان‌کننده منزلت یک مسجد اصیل در اسلام میباشد را به نقطه پایان می‌بریم. حضرت(ع) میفرمایند: «هر که به مسجد رفت و آمد نماید یک کدام از هشت چیز بخش وی شود: برادری که از وی در رویکرد معبود به کارگیری می نماید، دانشی تازه، آیه ای سفت، سخنی که مایه هدایت و راهیابی وی باشد، عفو الهی که آن را انتظار میکشد، سخنی که اورا از گمراهی گشوده داراست، رخنه‌ گناه به باعث خوف از معبود و حجب و حیا تنمودن از برادران شرعی خود.»(3) این ماجرا قشنگ بیان کنده جنبه های آموزشی و بعد ها تربیتی و اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی مسجد میباشد و این که می بایست بگونه ای باشد که در سایه آن به‌این هدف ها دست یافت. ---------------- پی نوشت ها: 1. ر.ک: سیمای مسجد، رحیم نوبهار، ج 2. 2. کنزالعمال، ج 8، ص 253. 3. روحانی حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 3، ص 480، باب 3 از ابواب احکام المساجد، داستان 1.
مسجد محل پرستش میباشد و فرقش با حسینیه و مهدیه درین میباشد که بشر جنب و زن در هم اکنون عادت و نفاس نمى توانند وارد مسجد شوند؛ یعنى، توقف آنان در مسجد حرام میباشد. و به صورت کلى کارهایى که با شأن مسجد سازگار وجود ندارد و موجب بی آبرویی مى خواهد شد در مسجد روا وجود ندارد. مثل برگزارى پایکوبی عروسى و یا این که جشن و پای کوبی هایى که در آن کف زدن و اثمال اینها باشد. البته در مهدیه و حسینیه ورود جنب و حائض حرام وجود ندارد، در شرایطی که دیوار یا این که فرش آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد مسجد نجس گردد پاکسازی آن واجب میباشد به بر خلاف حسینیه و در احکام دیگرى نیز تفاوت دارا‌هستند.در ارتباط عملکردهای اعتقادی و مذهبی مساجد، مقاله ها متعدّدی نگاشته گردیده است و اندیشمندان عرصه تفحص‌های مسجدی، به ذکر خصوصیت‌های مسجد طراز اسلامی و انقلابی پرداختند. این پژوهش ها، بسیار متعدّد می‌باشند و ذکر آن ها درین مقال نمی‌گنجد. محقّقان و محققان، در پوسته دسته مقاله‌ها فروغ و روشنایی مساجد که توسّط راس پژوهش به کارها مساجد مرزوبوم نشر یافته و در هم اکنون تجدید چاپ میباشد، به همگی کارکردهای متنوّع مساجد پرداخته‌اند. بعضا به کارکردهای عبادی و گروهی به کارکردهای فرهنگی و اجتماعی و بعضا به کارکردهای ضابطه‌گرائی، آموزشی، سیاسی، نظامی و... اشاره کرده‌اند. محقّقان این مقوله‌ها با واحد سنجش قرار دادن مساجد صدر اسلام و اوایل انقلاب به خودکار‌فرسائی پرداختند که ذکر چکیده یا این که پیشینه مطالعه این تفحص‌ها، خویش، تحقیقی جامع را می‌طلبد. با تحقیق شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد پژوهش ها صورت گرفته، مشخّص می‌گردد که پژوهشی به صورت خاصّ به قضیه رقیبان مسجد و جراحت‌شناسی این مقوله اشاره نکرده میباشد. لحاظ به‌این خلاء پژوهشی، نگارنده به تتبّع و استیناف در راستای این مسئله مبادرت کرده است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 171
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 235
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 9
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 236
  • بازدید ماه : 624
  • بازدید سال : 13182
  • بازدید کلی : 29613
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی