ازنظر معماری روزگار اسلامی طول زیاد این مسجد النبی کوهسنگی مشهد بناها ادغامبندی قابل قبولی بین زمین و عرش میباشد که عظمت سازه نشانهدهنده عظمت شخصیت صاحب و مالک آرامگاه بوده میباشد.طاقنماهای چهارسوی سازه در نمای فرنگی آنکه در بخش شرقی اتاق مسجد به آن چسبیده و فعلا تنها در سه سمت دیگر طاقنما جانور میباشد هم علامت عظمت و بزرگیاند.
درجایی که گنبد به بدنه چهارگوش میچسبد از روشی به اسم قانونی بندی به کار گیری میکردند که در حکم مفصلی اتصالدهنده بود و وقتی که میخواستند از گنبد هرمی به یک آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد بدنه مستطیل صورت برسند برای زیباسازی نما و آزار ندیدن دیده از قانونی بندی به کارگیری میکردند. پزشک منوچهر ستوده در “از آستارا تا استرآباد” از کاشیهایی اسمبرده که بالای رمز طاقنماها در دو ستونفعالیت گردیدهاند. یک کدام از خصوصیتهای نامونشان معماری اهل ایران به کارگیری از مصالح مستقر بوده و ازآنجاکه چوب در طبرستان از مصالح مستقر بوده، پنجره سقف داخلی اتاق مسجد را از چوب ساختهاند. از خشت هم برای دیوارهای فرنگی و از سفال برای سقف به کارگیریگردیدهاست.
در نوسازی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد سازه روی آجرهای نما را سیمانسپید کشیده و فقط قسمت کوچکی از دیواره پایین گنبد آجری میباشد، بهمکان کاشیهای سابق هم از کاشیهای تازه آبی رنگ که بههیچوجه با عمر سازه هم خوانی ندارند، به کار گیریگردیدهاست. گفتهگردیده آحاد سقف امامزاده هم کندهکاری بوده و درب ورودی مسجد دستگیرهای به صورت گاو داشته که امروزه اثری از آن ها وجود ندارد. ذیل پارچه پوشش بقعه صندوقی چوبی قراردارد که به گفته دکتر معالج ستوده بر کناره بالای آن و بر دو چهارپایه اساسی آن نشانهها یک تا سیزده شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد سوره الفتح کندهگردیده است که با بسمالله شروع می گردد.
ازنظر معماری روزگار اسلامی طول زیاد این مسجد النبی کوهسنگی مشهد بناها ادغامبندی قابل قبولی بین زمین و عرش میباشد که عظمت سازه نشانهدهنده عظمت شخصیت صاحب و مالک آرامگاه بوده میباشد.طاقنماهای چهارسوی سازه در نمای فرنگی آنکه در بخش شرقی اتاق مسجد به آن چسبیده و فعلا تنها در سه سمت دیگر طاقنما جانور میباشد هم علامت عظمت و بزرگیاند.
درجایی که گنبد به بدنه چهارگوش میچسبد از روشی به اسم قانونی بندی به کار گیری میکردند که در حکم مفصلی اتصالدهنده بود و وقتی که میخواستند از گنبد هرمی به یک آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد بدنه مستطیل صورت برسند برای زیباسازی نما و آزار ندیدن دیده از قانونی بندی به کارگیری میکردند. پزشک منوچهر ستوده در “از آستارا تا استرآباد” از کاشیهایی اسمبرده که بالای رمز طاقنماها در دو ستونفعالیت گردیدهاند. یک کدام از خصوصیتهای نامونشان معماری اهل ایران به کارگیری از مصالح مستقر بوده و ازآنجاکه چوب در طبرستان از مصالح مستقر بوده، پنجره سقف داخلی اتاق مسجد را از چوب ساختهاند. از خشت هم برای دیوارهای فرنگی و از سفال برای سقف به کارگیریگردیدهاست.
در نوسازی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد سازه روی آجرهای نما را سیمانسپید کشیده و فقط قسمت کوچکی از دیواره پایین گنبد آجری میباشد، بهمکان کاشیهای سابق هم از کاشیهای تازه آبی رنگ که بههیچوجه با عمر سازه هم خوانی ندارند، به کار گیریگردیدهاست. گفتهگردیده آحاد سقف امامزاده هم کندهکاری بوده و درب ورودی مسجد دستگیرهای به صورت گاو داشته که امروزه اثری از آن ها وجود ندارد. ذیل پارچه پوشش بقعه صندوقی چوبی قراردارد که به گفته دکتر معالج ستوده بر کناره بالای آن و بر دو چهارپایه اساسی آن نشانهها یک تا سیزده شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد سوره الفتح کندهگردیده است که با بسمالله شروع می گردد.