loading...

مرجع مسجد النبی کوهسنگی مشهد

بازدید : 14
دوشنبه 19 دی 1401 زمان : 14:11

ابن تیمیه که وهابیت مرهون ذهن ها او میباشد، با استعمال از حدیث ذکر شده (لعن الله الیهود) برای اینکه دیگر فرق اسلامی را با تفکرات خویش یار نماید می‌گوید: بخش اعظمی از علمای مذهبها، از اصحاب صاحب و مالک و شافعی و احمد و همینطور از فقهای کوفه، بر نهی از بنای مساجد بر قبور تصریح كرده اند و بخش اعظمی از آن‌ها به تحریم فتوا داده اند. این از چیزهایی میباشد که بعداز لعن پیامبر6 و مبالغه در نهی، شکی در آن وجود ندارد.[28] وی در مکان دیگری از واقعه ائمه آئین بر نهی از بنای مساجد صحبت می‌گوید.[29] محمد بن عبدالوهاب نیز، همانطور که تا قبل از این ذکر شد همین بینش را داراست.[30]

محمد اسماعیل صنعانی، پس از ذکر بیضاوی بر پایه ی تایید صلاحیت ساختن مسجد در کنار قبور فرد باتقوا، به قصد تبرک و فارغ مسجد النبی کوهسنگی مشهد از قصد تعظیم می‌گوید: نهی روایات مطلق میباشد و دلیلی بر تعلیل ذکر نشده میباشد؛[31] بدین ترتیب هرنوع بنایی با هر نیتی در مجاورت قبور حرام میباشد.

ماحصل صحبت وهابیت این میباشد که بنای مسجد بر قبور و در كنار آن ها حرام بوده و نهی آن آیتم حادثه ائمه اسلام است.

ب: طریقه احناف

هم اکنون می بایست روئت کرد که طریقه احناف دراین مورد چیست؟ تنی چند از علمای احناف در کتاب ها خویش اشاره ای به تایید صلاحیت یا این که عدم تایید صلاحیت بنای مسجد بر قبور نکرده اند؛ ولی از در بین اشخاصی که بدین مسأله پرداخته اند، دو نگرش به دست میاید.

نگرش نخستین: تایید صلاحیت ایجاد کرد مسجد در کنار قبور اولیا

اکثر علمای احناف مسجد ساختن در کنار قبور اولیا را روا می شمارند و مهمترین استدلال برای تایید صلاحیت آن را، آیه 21 سوره آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد کهف میدانند که معبود میفرماید: زمانی که فی مابین خویش درباره آن‌ها (اصحاب كهف) اختلاف داشتند، پس گفتند، بنایى بر آنان بسازید، معبود به درحال حاضر آن‌ها با خبر‏خیس میباشد و كسانى كه بر كارشان پیروز آمدند گفتند، بر آن‌ها مسجدى قرار مى‏دهیم.

براین اساس اكثر علمای حنفی ساختن مسجد در کنار قبر، به قصد تبرک را روا میدانند.

بدرالدین عینی، حاکم ثناء الله، عبدالحی لكنوی، كشمیری و محمد شفیع عثمانی دیوبندی میگویند: هر که مسجدی در کنار قبر صالحی بگیرد و قصد تبرک، به خیال قربت وی داشته باشد (خیر برای تعظیم وی)، پس باطن در وعید نام برده (نهی از مسجد قرار دادن قبور) وجود ندارد.[32]

سندی می نویسد: هر که در مجاورت قبر فردی پارسا مسجدی برگزیند، یا این که در حرم ای، (فارغ از قصد روی نمودن به سمت آن) نماز بخواند، منعی نداشته و حرجی در شغل او وجود ندارد.[33]

محدث دهلوی به صحبت ابن حجر بر مجوز مسجد برهان می نماید که: البته تصاحب کردن مسجد در مجاورت پیامبر6 یا این رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد که صالحی، و نماز قرائت نزد قبر او، به نیت استحصال دفاع از او، تا اجر كامل عبادت را به بركت قبر و نزدیک آن روح تمیز پیروزی و خیر به قصد تعظیم قبر و دقت به جانب قبر، در آن حرجی وجود ندارد.[34]

خفاجی حنفی نیز در تحت آیه 21 سوره کهف میگوید: بودن آن مسجد، دلالت بر تایید صلاحیت بناء بر قبور صالحان و مثل آن‌ها می نماید؛ کمااینکه در کشاف اشاره گردیده است.[35]

بینش دوم: حرمت تشکیل داد مسجد در مجاورت قبور اولیا

شبیر احمد عثمانی، حرمت آن را به خیال سوءاستفاده نکردن عوام می‌داند و می‌گوید: نهی کردن از آن شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد در صورتیکه میباشد که، خضوع نسبت به قبر پیدا نماید؛ کمااینکه اشخاصی که آیتم لعن بودند به این شکل بودند؛ ولی هنگامی که ایمن از آن باشد، پس امتناعی در آن وجود ندارد.[36]

دوم: بناء بر قبور

از موضوعات دیگری که می بایست گزینه تطبیق قرار گیرد، ایجاد کرد گنبد بر قبور میباشد.

الف: بینش وهابیت

ابن تیمیه که وهابیت مرهون ذهن ها او میباشد، با استعمال از حدیث ذکر شده (لعن الله الیهود) برای اینکه دیگر فرق اسلامی را با تفکرات خویش یار نماید می‌گوید: بخش اعظمی از علمای مذهبها، از اصحاب صاحب و مالک و شافعی و احمد و همینطور از فقهای کوفه، بر نهی از بنای مساجد بر قبور تصریح كرده اند و بخش اعظمی از آن‌ها به تحریم فتوا داده اند. این از چیزهایی میباشد که بعداز لعن پیامبر6 و مبالغه در نهی، شکی در آن وجود ندارد.[28] وی در مکان دیگری از واقعه ائمه آئین بر نهی از بنای مساجد صحبت می‌گوید.[29] محمد بن عبدالوهاب نیز، همانطور که تا قبل از این ذکر شد همین بینش را داراست.[30]

محمد اسماعیل صنعانی، پس از ذکر بیضاوی بر پایه ی تایید صلاحیت ساختن مسجد در کنار قبور فرد باتقوا، به قصد تبرک و فارغ مسجد النبی کوهسنگی مشهد از قصد تعظیم می‌گوید: نهی روایات مطلق میباشد و دلیلی بر تعلیل ذکر نشده میباشد؛[31] بدین ترتیب هرنوع بنایی با هر نیتی در مجاورت قبور حرام میباشد.

ماحصل صحبت وهابیت این میباشد که بنای مسجد بر قبور و در كنار آن ها حرام بوده و نهی آن آیتم حادثه ائمه اسلام است.

ب: طریقه احناف

هم اکنون می بایست روئت کرد که طریقه احناف دراین مورد چیست؟ تنی چند از علمای احناف در کتاب ها خویش اشاره ای به تایید صلاحیت یا این که عدم تایید صلاحیت بنای مسجد بر قبور نکرده اند؛ ولی از در بین اشخاصی که بدین مسأله پرداخته اند، دو نگرش به دست میاید.

نگرش نخستین: تایید صلاحیت ایجاد کرد مسجد در کنار قبور اولیا

اکثر علمای احناف مسجد ساختن در کنار قبور اولیا را روا می شمارند و مهمترین استدلال برای تایید صلاحیت آن را، آیه 21 سوره آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد کهف میدانند که معبود میفرماید: زمانی که فی مابین خویش درباره آن‌ها (اصحاب كهف) اختلاف داشتند، پس گفتند، بنایى بر آنان بسازید، معبود به درحال حاضر آن‌ها با خبر‏خیس میباشد و كسانى كه بر كارشان پیروز آمدند گفتند، بر آن‌ها مسجدى قرار مى‏دهیم.

براین اساس اكثر علمای حنفی ساختن مسجد در کنار قبر، به قصد تبرک را روا میدانند.

بدرالدین عینی، حاکم ثناء الله، عبدالحی لكنوی، كشمیری و محمد شفیع عثمانی دیوبندی میگویند: هر که مسجدی در کنار قبر صالحی بگیرد و قصد تبرک، به خیال قربت وی داشته باشد (خیر برای تعظیم وی)، پس باطن در وعید نام برده (نهی از مسجد قرار دادن قبور) وجود ندارد.[32]

سندی می نویسد: هر که در مجاورت قبر فردی پارسا مسجدی برگزیند، یا این که در حرم ای، (فارغ از قصد روی نمودن به سمت آن) نماز بخواند، منعی نداشته و حرجی در شغل او وجود ندارد.[33]

محدث دهلوی به صحبت ابن حجر بر مجوز مسجد برهان می نماید که: البته تصاحب کردن مسجد در مجاورت پیامبر6 یا این رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد که صالحی، و نماز قرائت نزد قبر او، به نیت استحصال دفاع از او، تا اجر كامل عبادت را به بركت قبر و نزدیک آن روح تمیز پیروزی و خیر به قصد تعظیم قبر و دقت به جانب قبر، در آن حرجی وجود ندارد.[34]

خفاجی حنفی نیز در تحت آیه 21 سوره کهف میگوید: بودن آن مسجد، دلالت بر تایید صلاحیت بناء بر قبور صالحان و مثل آن‌ها می نماید؛ کمااینکه در کشاف اشاره گردیده است.[35]

بینش دوم: حرمت تشکیل داد مسجد در مجاورت قبور اولیا

شبیر احمد عثمانی، حرمت آن را به خیال سوءاستفاده نکردن عوام می‌داند و می‌گوید: نهی کردن از آن شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد در صورتیکه میباشد که، خضوع نسبت به قبر پیدا نماید؛ کمااینکه اشخاصی که آیتم لعن بودند به این شکل بودند؛ ولی هنگامی که ایمن از آن باشد، پس امتناعی در آن وجود ندارد.[36]

دوم: بناء بر قبور

از موضوعات دیگری که می بایست گزینه تطبیق قرار گیرد، ایجاد کرد گنبد بر قبور میباشد.

الف: بینش وهابیت

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 171
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 111
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 9
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 112
  • بازدید ماه : 500
  • بازدید سال : 13058
  • بازدید کلی : 29489
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی