دو واقعه بسیار اساسیّ و تعالی در تاریخ اسلام مسجد النبی کوهسنگی مشهد چهره اعطا کرد که از یکی از رسالت و از دیگری امامت پدیدآمد. اول رخداد، نزول وحی بود که رسالت نبی(ص) را در برداشت. دومین واقعه، غدیر بود که امامت را به وجود آورد و در واقعیت ادامه رسالت بود. روز غدیر و امامت به عبارتی قدر مداقه دارااست که روز بعثت و رسالت.
معبود اینجانبّان نیز در قرآن بهاین رابطه اشاره کرده و فرموده میباشد:
یا این که ایّها الرسول بلّغ ما انزل الیک اینجانب ربّک وإن لم تفعل فما بلّغت رسالته واللّه یعصمک اینجانب النّاس ان اللّه لایهدی القوم الکافرین. (مائده، 67)
در آیه دیگر که آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد به عبارتی روز و آن گاه رخداد غدیر نازل شد فرمود:
الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا.(مائده،3)
مرحوم حاج میرزا جواد ملکی تبریزی میگوید:
ویوم الغدیر اینجانب هذا الیوم [یوم المبعث] بمنزلة الجزء الاخیر اینجانب العلقة التامة، بل بمنزلة الباطن اینجانب الشیء الظاهر، وبمنزلة الروح اینجانب الانسان، لانّ تک تک ما فی هذا المبعث الشریف اینجانب الخیر والفوز والسعادة مشروطة بولایة امیرالمؤمنین والائمة اینجانب ولده…1
به جهت عنایت روز غدیر تحت عنوان اصلی ترین و مهمترین اعیاد اسلامی میباشد که برای آن آداب و ایفا و فضیلت ها بی شماری اورده شده میباشد. دراین نوشته انجام و آداب غدیر تا حدّ قابلیت در آیینه احادیث نمایانده میگردد. پیش از هر چیز به یک سری نکته اشاره میگردد:
1 کثرت انجام و آداب این روز بسیار فوق العاده میباشد و با ایفا هیچ روزی قابل مقایسه وجود ندارد. دراین تحقیق تا آنجا که در توان نگارنده بود بیشتراز چهل گزینه از آداب روز غدیر در احادیث رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد جمع شدهاست.
2 در آداب و اجرا غدیر تمامی گروهها آیتم اعتنا و خطاب میباشند و برای هر مجموعه با هر پندار و پندار و هر سنّی، آدابی مطلوب حالا وجود داراست.
3 ایفا و آداب این روز منتفع از خصوصیت کاملیّت و به آحاد بعد ها معاش بشر (عبادی، سیاسی، فقاهتی…) مربوط می گردد.
از این نکات به کار گیری میگردد که معمار این اتفاق اصلی تاریخی، میخواهد این روز برای مدام در تاریخ زنده باشد. درین نوشته این روز را در نگاه احادیث پایین عنوان ها سیاسی، عبادی، اجتماعی و اخلاقی مجموعه بندی میکنیم و روایات مرتبط با آن ها را میآوریم:
آداب عبادی غدیر
1 نماز
نماز روز غدیر در شب و روز و نیز نماز مسجد غدیر، در احادیث وارداتی میباشد که مثال ای از احادیث آن ذکر می شود:
الف: نماز شب غدیر: سید بن طاووس در ارتباط آن اینگونه میگوید:
وجدنا فیها صلاة مذکورة فی کتاب ها العبادات والصلاة نه زمینه و نه مسموعٍ عام فی سائر الصلوات.
بیان صفة هذه الصلاة فی شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد لیلة الغدیر وهی اثنتا عشرة رکعة لایسلّم الا فی اخراهنّ ویجلس دربین تک تکّ رکعتین ویقرأ فی تک تک رکعة الحمد وقل هو اللّه أحد عشر مرّات و آیة الکرسی مرّة، فاذا اتیت الثانیة عشرة فاقرأ فیها الحمد سبع مرّات وقل هو اللّه أحد سبع مرّات واقنت وقل «لا اله الاّ اللّهُ وَحْدَهُ لاشریک لَهُ، لَهُ الملک ولَهُ الحمد یحیی ویمیت ویمیت اوُحیی وهو حیّ لایموت بِیَدِه الخیر وهو علی مجموع شی قدیر» عشر مرات وترکع وتسجد وتقول فی سجودک عشر مرات «سبحان مَن أحصی تمام شئ علمهُ وسبحان مَنْ لاینبغی التسبیح الاّ لَهُ سبحان ذی المَنَّ والنّعم، سبحان ذی الفضل والطول، سبحان ذی العزّة والکرم، أسئلک بمعاقد العزّ اینجانب افقِک ومنتهی الرحمة اینجانب کتابک وبالاسم الاعظم وکلماته التّامّة أن تصلّی علی محمد نبیِکَ وأهل بیته الطیّمیان الطاهرین واَنْ تفعل بی کذا وکذا انّک سمیع مجیب».2
دو واقعه بسیار اساسیّ و تعالی در تاریخ اسلام مسجد النبی کوهسنگی مشهد چهره اعطا کرد که از یکی از رسالت و از دیگری امامت پدیدآمد. اول رخداد، نزول وحی بود که رسالت نبی(ص) را در برداشت. دومین واقعه، غدیر بود که امامت را به وجود آورد و در واقعیت ادامه رسالت بود. روز غدیر و امامت به عبارتی قدر مداقه دارااست که روز بعثت و رسالت.
معبود اینجانبّان نیز در قرآن بهاین رابطه اشاره کرده و فرموده میباشد:
یا این که ایّها الرسول بلّغ ما انزل الیک اینجانب ربّک وإن لم تفعل فما بلّغت رسالته واللّه یعصمک اینجانب النّاس ان اللّه لایهدی القوم الکافرین. (مائده، 67)
در آیه دیگر که آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد به عبارتی روز و آن گاه رخداد غدیر نازل شد فرمود:
الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا.(مائده،3)
مرحوم حاج میرزا جواد ملکی تبریزی میگوید:
ویوم الغدیر اینجانب هذا الیوم [یوم المبعث] بمنزلة الجزء الاخیر اینجانب العلقة التامة، بل بمنزلة الباطن اینجانب الشیء الظاهر، وبمنزلة الروح اینجانب الانسان، لانّ تک تک ما فی هذا المبعث الشریف اینجانب الخیر والفوز والسعادة مشروطة بولایة امیرالمؤمنین والائمة اینجانب ولده…1
به جهت عنایت روز غدیر تحت عنوان اصلی ترین و مهمترین اعیاد اسلامی میباشد که برای آن آداب و ایفا و فضیلت ها بی شماری اورده شده میباشد. دراین نوشته انجام و آداب غدیر تا حدّ قابلیت در آیینه احادیث نمایانده میگردد. پیش از هر چیز به یک سری نکته اشاره میگردد:
1 کثرت انجام و آداب این روز بسیار فوق العاده میباشد و با ایفا هیچ روزی قابل مقایسه وجود ندارد. دراین تحقیق تا آنجا که در توان نگارنده بود بیشتراز چهل گزینه از آداب روز غدیر در احادیث رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد جمع شدهاست.
2 در آداب و اجرا غدیر تمامی گروهها آیتم اعتنا و خطاب میباشند و برای هر مجموعه با هر پندار و پندار و هر سنّی، آدابی مطلوب حالا وجود داراست.
3 ایفا و آداب این روز منتفع از خصوصیت کاملیّت و به آحاد بعد ها معاش بشر (عبادی، سیاسی، فقاهتی…) مربوط می گردد.
از این نکات به کار گیری میگردد که معمار این اتفاق اصلی تاریخی، میخواهد این روز برای مدام در تاریخ زنده باشد. درین نوشته این روز را در نگاه احادیث پایین عنوان ها سیاسی، عبادی، اجتماعی و اخلاقی مجموعه بندی میکنیم و روایات مرتبط با آن ها را میآوریم:
آداب عبادی غدیر
1 نماز
نماز روز غدیر در شب و روز و نیز نماز مسجد غدیر، در احادیث وارداتی میباشد که مثال ای از احادیث آن ذکر می شود:
الف: نماز شب غدیر: سید بن طاووس در ارتباط آن اینگونه میگوید:
وجدنا فیها صلاة مذکورة فی کتاب ها العبادات والصلاة نه زمینه و نه مسموعٍ عام فی سائر الصلوات.
بیان صفة هذه الصلاة فی شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد لیلة الغدیر وهی اثنتا عشرة رکعة لایسلّم الا فی اخراهنّ ویجلس دربین تک تکّ رکعتین ویقرأ فی تک تک رکعة الحمد وقل هو اللّه أحد عشر مرّات و آیة الکرسی مرّة، فاذا اتیت الثانیة عشرة فاقرأ فیها الحمد سبع مرّات وقل هو اللّه أحد سبع مرّات واقنت وقل «لا اله الاّ اللّهُ وَحْدَهُ لاشریک لَهُ، لَهُ الملک ولَهُ الحمد یحیی ویمیت ویمیت اوُحیی وهو حیّ لایموت بِیَدِه الخیر وهو علی مجموع شی قدیر» عشر مرات وترکع وتسجد وتقول فی سجودک عشر مرات «سبحان مَن أحصی تمام شئ علمهُ وسبحان مَنْ لاینبغی التسبیح الاّ لَهُ سبحان ذی المَنَّ والنّعم، سبحان ذی الفضل والطول، سبحان ذی العزّة والکرم، أسئلک بمعاقد العزّ اینجانب افقِک ومنتهی الرحمة اینجانب کتابک وبالاسم الاعظم وکلماته التّامّة أن تصلّی علی محمد نبیِکَ وأهل بیته الطیّمیان الطاهرین واَنْ تفعل بی کذا وکذا انّک سمیع مجیب».2