با ورود دین اسلام به جمهوری اسلامی ایران ،مدل جدیدی از معماری به عنوان معماری اسلامی در کشور ایران صورت گرفت. بعد از ظهور اسلام، معماران مسلمان کارایی نمودند تا از اصول و اعتقادات اسلامی در آثار خویش فایده گرفته و هنری را ارائه دهند که از کارها عبادی و اعتقادی آنها صورت می گرفت. معماری اسلامی برگرفته از زبان قرآن است و یکیاز عناصر مسجد النبی کوهسنگی مشهد مهم نماد دهنده ی عمق غنای فرهنگ وتمدن اسلامی میباشد و نمودهای آن را می قدرت در مساجد آن مجال روئت کرد.در واقع یکی از رموز پایداری اصول دین اسلام در کشور ایران،ساخت مساجد بوده است . تزیین در هنر اسلامی، پیوسته جایگاهی رفیعی داشته است . هنر تزیین هم قادر است صورت را زینت بخشد و هم فی نفسه از حیث زیبایی شناسی دارنده ارزش باشد . در واقع مشاجره معماری اسلامی سوای پرداختن به تزئینات آن ناقص می باشد چون تزئینات جزء لاینفک معماری اسلامی میباشد و قسمت عمده ای از معماری اسلامی به تزیینات تخصیص یافته است .کاشی کاری یکی از تاثیرگذارترین هنرها در معماری اسلامی بهحساب میآید که در نامونشان بخشی به موادسازنده و تزئینات آنها، نقش ویژه ای داشته میباشد و با طرح ها و رنگهای ترکیبی متفاوت هدف ها هنر اسلامی را متحقق رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد کرده است. نقطع ی عطف این هنر را می قدرت در بناهای شاخص فرصت صفوی مشاهده نمود. این نوشتهیعلمی به محاسبه نقش کاشی کاری در معماری اسلامی بخصوص در زمان صفویه میپردازد و با تحقیق شاخص ترین بنای آن زمان، مسجد روضه خوان لطف الله که به واسطه عظمت، خصوصیت های فرمی و به انگیزه تزییناتی که بر سطح آن وجود دارد، از سایر گنبدها متمایز میباشد، ذکر می نماید که تزئینات در مساجد تنها به زیبایی ظاهری نمی پردازند بلکه می توانند تداعی کننده و نمود جلوه هایی از فضای قدسی باشند.
مسجد روحانی لطفالله که آمیزهای بینظیر از نقش و اسلیمی است یکی ازاز دیگر از بناهای باشکوه شرق میدان امام خمینى (ره) است که در مقابل قصر فرمانروا عباس صفوى(عالى قاپو) واقع گردیده است.
این مسجد به فرمان سلطان عباس صفوى سازه گردیده و به اسم فقید بزرگ «لطفالله عبدالکریم میسى» یکى از فقهاى امامیه نامیده گردیدهاست که اصلیت وی از جبل دلیل لبنان میباشد و روزگار صفوى به جمهوری اسلامی ایران آمده بود.
سازه به نقلی دارای اسم و رسم پس از این که ازبکها محل اقامت روحانی لطفالله را در قزوین اشغال کردند آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد پاد شاه عباس وى را به نزد خویش فراخواند و او مکتب و همین مسجد را که به اسم وی جهانی شد سازه بنیان و به مجال 17 سال شغل بناى ساختمان مسجد ادامه پیدا کرد.
این مسجد که یکى از زیباترین اثر ها تاریخى شهر اصفهان به شمار مىرود داراى گنبدى است که از باطن و خارج با کاشىکارىهاى زیبا پوشیده گردیده میباشد
این گنبد روى تعدادی طاق کنگرهدار مرتفع پایدار است و با آیهها قرآنى تروتمیز گردیده و در فراز آن دایرهاى وجود دارد که داراى منافذى با تزیینات فلزى میباشد و براى روشنایى و تهویه به عمل مىرود.
این گنبد با نقشهای اسلیمى بسیار ظریفى تزیین گردیده است که در قشر خارجى به یک ستاره هشتگوش شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ساخته گردیده از کاشىهاى معرق رنگارنگ منتهى مىگردد.
با ورود دین اسلام به جمهوری اسلامی ایران ،مدل جدیدی از معماری به عنوان معماری اسلامی در کشور ایران صورت گرفت. بعد از ظهور اسلام، معماران مسلمان کارایی نمودند تا از اصول و اعتقادات اسلامی در آثار خویش فایده گرفته و هنری را ارائه دهند که از کارها عبادی و اعتقادی آنها صورت می گرفت. معماری اسلامی برگرفته از زبان قرآن است و یکیاز عناصر مسجد النبی کوهسنگی مشهد مهم نماد دهنده ی عمق غنای فرهنگ وتمدن اسلامی میباشد و نمودهای آن را می قدرت در مساجد آن مجال روئت کرد.در واقع یکی از رموز پایداری اصول دین اسلام در کشور ایران،ساخت مساجد بوده است . تزیین در هنر اسلامی، پیوسته جایگاهی رفیعی داشته است . هنر تزیین هم قادر است صورت را زینت بخشد و هم فی نفسه از حیث زیبایی شناسی دارنده ارزش باشد . در واقع مشاجره معماری اسلامی سوای پرداختن به تزئینات آن ناقص می باشد چون تزئینات جزء لاینفک معماری اسلامی میباشد و قسمت عمده ای از معماری اسلامی به تزیینات تخصیص یافته است .کاشی کاری یکی از تاثیرگذارترین هنرها در معماری اسلامی بهحساب میآید که در نامونشان بخشی به موادسازنده و تزئینات آنها، نقش ویژه ای داشته میباشد و با طرح ها و رنگهای ترکیبی متفاوت هدف ها هنر اسلامی را متحقق رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد کرده است. نقطع ی عطف این هنر را می قدرت در بناهای شاخص فرصت صفوی مشاهده نمود. این نوشتهیعلمی به محاسبه نقش کاشی کاری در معماری اسلامی بخصوص در زمان صفویه میپردازد و با تحقیق شاخص ترین بنای آن زمان، مسجد روضه خوان لطف الله که به واسطه عظمت، خصوصیت های فرمی و به انگیزه تزییناتی که بر سطح آن وجود دارد، از سایر گنبدها متمایز میباشد، ذکر می نماید که تزئینات در مساجد تنها به زیبایی ظاهری نمی پردازند بلکه می توانند تداعی کننده و نمود جلوه هایی از فضای قدسی باشند.
مسجد روحانی لطفالله که آمیزهای بینظیر از نقش و اسلیمی است یکی ازاز دیگر از بناهای باشکوه شرق میدان امام خمینى (ره) است که در مقابل قصر فرمانروا عباس صفوى(عالى قاپو) واقع گردیده است.
این مسجد به فرمان سلطان عباس صفوى سازه گردیده و به اسم فقید بزرگ «لطفالله عبدالکریم میسى» یکى از فقهاى امامیه نامیده گردیدهاست که اصلیت وی از جبل دلیل لبنان میباشد و روزگار صفوى به جمهوری اسلامی ایران آمده بود.
سازه به نقلی دارای اسم و رسم پس از این که ازبکها محل اقامت روحانی لطفالله را در قزوین اشغال کردند آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد پاد شاه عباس وى را به نزد خویش فراخواند و او مکتب و همین مسجد را که به اسم وی جهانی شد سازه بنیان و به مجال 17 سال شغل بناى ساختمان مسجد ادامه پیدا کرد.
این مسجد که یکى از زیباترین اثر ها تاریخى شهر اصفهان به شمار مىرود داراى گنبدى است که از باطن و خارج با کاشىکارىهاى زیبا پوشیده گردیده میباشد
این گنبد روى تعدادی طاق کنگرهدار مرتفع پایدار است و با آیهها قرآنى تروتمیز گردیده و در فراز آن دایرهاى وجود دارد که داراى منافذى با تزیینات فلزى میباشد و براى روشنایى و تهویه به عمل مىرود.
این گنبد با نقشهای اسلیمى بسیار ظریفى تزیین گردیده است که در قشر خارجى به یک ستاره هشتگوش شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ساخته گردیده از کاشىهاى معرق رنگارنگ منتهى مىگردد.