loading...

مرجع مسجد النبی کوهسنگی مشهد

بازدید : 12
چهارشنبه 23 آذر 1401 زمان : 16:02

اسلام و سلامتی و امنیت: امنیت کامل بر پایه ی روایات اسلامی از ویژگی‌های جامعه‌ی مهدوی در بعد از ظهر ظهور امام زمان (ع) معرفی گردیده است . این دستور آرم می‌دهد که جامعه‌ای از نظر اسلام توسعه یافته هست که از این عنصر بهره مند باشد؛ چراکه بعدازظهر ظهور بعنوان جامعه‌ی آرمانی اسلامی معرفی گردیده است. بر طبق احادیث دینی سلامت و امنیت مسجد النبی کوهسنگی مشهد دو آیتم از نعمت‌های بلندمرتبه الهی هستند که تعبیر و تفسیر به نعمت بخوبی نشانگر منزلت این دو مقوله در اسلام است.

5- اسلام و ایجاد و شغل در اسلام: کوشش و همت قویا پیشنهاد شده است . اساسا بر مبنای قرآن کریم کار بهره حیات آدم ( سوره نجم / 39 ) و مسئله آفرینش انسان (بلد/4) میباشد.[19] فیلسوف شرقی علامه محمد تقی جعفری (ره) درباره منزلت کار در اسلام می‌نویسد:

«پژوهش لازم و کافی در آئین اسلام این قضییه را به طور کامل روشن می‌کند که شغل و همت در این دین انسانی، از حیث حد تحقیق به حدنصاب رسیده می باشد، هیچ مکتب و متفکری نخواهد توانست فوق ارزشی را که اسلام به فعالیت داده است مطرح کند».[20]

دین اسلام در کنار اهمیت به عمل که خود مورد موردنیاز برای تشکیل داد محسوب می‌شود، سرمایه را نیز بعنوان عاملی برای ساخت و ساز، مورد تاکید قرار می‌دهد. مال و ثروت در قرآن کریم ومهربان به عنوان عاملی برای تشکیل داد، مورد تاکید قرار می دهد . جنس و ثروت در قرآن مهربان به عنوان خیر و خیر معرفی شده ( سوره آل عمران /180 ) و راهکارهای مناسبی مانند وقف برای تجمع آن در جامعه اسلامی در راستای سازندگی جامعه قرارداده شده است و چنانچه می‌بینیم گاهی در اسلام کنز ثروت آیتم شماتت واقع شده مراد کنزی می باشد که از فایده‌مند شدن جامعه جلوگیری می‌کند[21] و نه آنکه با قرار تصاحب کردن در مسیر ایجاد کرد، مولّد وجامعه را بهرمند می‌سازد.

6 - اسلام و مشارکت مردمی: قابلیت و امکان مشارکت و حضور مردم در صحنه‌های متعدد اجتماعی و سیاسی آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد از ویژگی‌های جامعه مدنی شناخته می گردد . این مهم در جامعه اسلامی به عنوان یک اصل مسلم مورد تاکید اسلام هست و اصولا جامعه مدنی مطلوب ریشه در اسلام و فرهنگ وتمدن اسلامی دارااست.[22]

7- اسلام و نظم: نظم در بینش اسلام اصلی آیتم تاکید بوده و تا حدی آیتم توجه قرار گرفته که روایات دینی آنرا در کنار تقوای الهی به رسمیت می شناسند.


مسلمانان از اولیهِ ظهور اسلام که به صورت جدی بر تحصیل تاکید داراست، در مسیر دانش و علم قدم برداشتند که شاهد روشنی بر این داعیه، وجود پژوهشگران و مخترعان فراوان مسلمان در منطقه‌ی علم ها طبیعی و غیر طبیعی است. مورخ و متفحص انگلیسی «مونتگمری وات» به گزارش «بارون» تالیف کننده نصیب ستاره‌شناسی و ریاضی ها کتاب به جا مانده اسلام، درخصوص اختراعات و علم‌های مسلمین این‌سیرتکامل می‌نویسد: «اعراب واقعا چیزهای بزرگی در دانش و علم بدست آورده بودند. آن‌ها اعداد را آموختن دادند، گرچه مبتکران آن نبودند اما بنیانگذار دانش اکانت فعلی شدند. اعراب به صورت قابل مراعات‌ای دانش جبر را توسعه و گسترش داده و به طور دانش دقیقی عرضه نمودند، همینطور دانش هندسه بدست آن ها شالوده گذاری شوید. ... اینها دربین یونانی‌ها وجود نداشته است ... .[5]

مسلمین خلال آنچه ‌«بارون» ذکر داشته در زمینه علم ها طبیعی مختلف دیگری نظیر طب، معماری، نجوم، شیمی، جانورشناسی، هنر، دارو شناسی و همینطور در حیطه علم ها غیر طبیعی مانند فلسفه، حرف، عرفان و کردار صاحب و مالک نظر و دارنده اکتشافات و اختراعات فراوان بوده‌اند، تا جایی که کتاب تاریخ فتوحات اسلامی در اروپا نوشته‌ی «شکیب ارسلان» از پروفسور «دالماس» از اساتید کالج شهر «مونت پلیه» که علم ها و معارف اسلامی را مبنا برخی علم ها جدیدداشته این‌سیرتکامل می‌نویسد:

«فرهنگ مسلمان ها منحصر به فرد به رشته معماری ونقش و نگار ساختمان ها و مساجد پرشکوه وجود ندارد، بلکه مشمول شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد بسیار از علم ها و معارفی میگردد که پایه علم ها جدید بخصوص گیاه شناسی و پزشکی میباشد».[6]

به عنوان مثال پژوهشگران مسلمان می‌توان به محمدبن زکریای رازی طبیب و حکیم اهل ایران و صاحب ابداعاتی در عرصه ی طب و کم یاب، ابن سینا فیلسوف و حکیم اهل ایران، علی بن عباس اهوازی مالک کتاب «الکتاب الملکی» در طبّ، زهراوی، جراح پر رنگ مسلمان، اصمعی وجاحظ از جانورشناسان مسلمان و «کندی» فیلسوف عرب، اشاره نمود.

ولی برخی می کوشند کل توسعه‌های علمی مسلمین را وام دار بعد از ظهر ترجمه و کپی‌برداری از اثرها یونانیان قلمداد نمایند. این امر در حالی میباشد که به سند تاریخ، اکثری از این علم ها و فنون خلاقیت خویش مسلمان ها بوده میباشد. برای مثال این مفاد می‌اقتدار به دانش جبر و داروسازی اشاره نمود. خوارزمی از پژوهشگران رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد اسلامی، کسی میباشد که جبر را بعنوان یک دانش جداگانه مبنا‌گذاری کرد و او‌لین کتاب را درباره‌ی جبر و مقابله نوشتن کرد.[7] «جرجی زیدان» مولف مسیحی در زمینه ی فن دارو سازی مسلمین نیز اینگونه نوشته هست:

اسلام و سلامتی و امنیت: امنیت کامل بر پایه ی روایات اسلامی از ویژگی‌های جامعه‌ی مهدوی در بعد از ظهر ظهور امام زمان (ع) معرفی گردیده است . این دستور آرم می‌دهد که جامعه‌ای از نظر اسلام توسعه یافته هست که از این عنصر بهره مند باشد؛ چراکه بعدازظهر ظهور بعنوان جامعه‌ی آرمانی اسلامی معرفی گردیده است. بر طبق احادیث دینی سلامت و امنیت مسجد النبی کوهسنگی مشهد دو آیتم از نعمت‌های بلندمرتبه الهی هستند که تعبیر و تفسیر به نعمت بخوبی نشانگر منزلت این دو مقوله در اسلام است.

5- اسلام و ایجاد و شغل در اسلام: کوشش و همت قویا پیشنهاد شده است . اساسا بر مبنای قرآن کریم کار بهره حیات آدم ( سوره نجم / 39 ) و مسئله آفرینش انسان (بلد/4) میباشد.[19] فیلسوف شرقی علامه محمد تقی جعفری (ره) درباره منزلت کار در اسلام می‌نویسد:

«پژوهش لازم و کافی در آئین اسلام این قضییه را به طور کامل روشن می‌کند که شغل و همت در این دین انسانی، از حیث حد تحقیق به حدنصاب رسیده می باشد، هیچ مکتب و متفکری نخواهد توانست فوق ارزشی را که اسلام به فعالیت داده است مطرح کند».[20]

دین اسلام در کنار اهمیت به عمل که خود مورد موردنیاز برای تشکیل داد محسوب می‌شود، سرمایه را نیز بعنوان عاملی برای ساخت و ساز، مورد تاکید قرار می‌دهد. مال و ثروت در قرآن کریم ومهربان به عنوان عاملی برای تشکیل داد، مورد تاکید قرار می دهد . جنس و ثروت در قرآن مهربان به عنوان خیر و خیر معرفی شده ( سوره آل عمران /180 ) و راهکارهای مناسبی مانند وقف برای تجمع آن در جامعه اسلامی در راستای سازندگی جامعه قرارداده شده است و چنانچه می‌بینیم گاهی در اسلام کنز ثروت آیتم شماتت واقع شده مراد کنزی می باشد که از فایده‌مند شدن جامعه جلوگیری می‌کند[21] و نه آنکه با قرار تصاحب کردن در مسیر ایجاد کرد، مولّد وجامعه را بهرمند می‌سازد.

6 - اسلام و مشارکت مردمی: قابلیت و امکان مشارکت و حضور مردم در صحنه‌های متعدد اجتماعی و سیاسی آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد از ویژگی‌های جامعه مدنی شناخته می گردد . این مهم در جامعه اسلامی به عنوان یک اصل مسلم مورد تاکید اسلام هست و اصولا جامعه مدنی مطلوب ریشه در اسلام و فرهنگ وتمدن اسلامی دارااست.[22]

7- اسلام و نظم: نظم در بینش اسلام اصلی آیتم تاکید بوده و تا حدی آیتم توجه قرار گرفته که روایات دینی آنرا در کنار تقوای الهی به رسمیت می شناسند.


مسلمانان از اولیهِ ظهور اسلام که به صورت جدی بر تحصیل تاکید داراست، در مسیر دانش و علم قدم برداشتند که شاهد روشنی بر این داعیه، وجود پژوهشگران و مخترعان فراوان مسلمان در منطقه‌ی علم ها طبیعی و غیر طبیعی است. مورخ و متفحص انگلیسی «مونتگمری وات» به گزارش «بارون» تالیف کننده نصیب ستاره‌شناسی و ریاضی ها کتاب به جا مانده اسلام، درخصوص اختراعات و علم‌های مسلمین این‌سیرتکامل می‌نویسد: «اعراب واقعا چیزهای بزرگی در دانش و علم بدست آورده بودند. آن‌ها اعداد را آموختن دادند، گرچه مبتکران آن نبودند اما بنیانگذار دانش اکانت فعلی شدند. اعراب به صورت قابل مراعات‌ای دانش جبر را توسعه و گسترش داده و به طور دانش دقیقی عرضه نمودند، همینطور دانش هندسه بدست آن ها شالوده گذاری شوید. ... اینها دربین یونانی‌ها وجود نداشته است ... .[5]

مسلمین خلال آنچه ‌«بارون» ذکر داشته در زمینه علم ها طبیعی مختلف دیگری نظیر طب، معماری، نجوم، شیمی، جانورشناسی، هنر، دارو شناسی و همینطور در حیطه علم ها غیر طبیعی مانند فلسفه، حرف، عرفان و کردار صاحب و مالک نظر و دارنده اکتشافات و اختراعات فراوان بوده‌اند، تا جایی که کتاب تاریخ فتوحات اسلامی در اروپا نوشته‌ی «شکیب ارسلان» از پروفسور «دالماس» از اساتید کالج شهر «مونت پلیه» که علم ها و معارف اسلامی را مبنا برخی علم ها جدیدداشته این‌سیرتکامل می‌نویسد:

«فرهنگ مسلمان ها منحصر به فرد به رشته معماری ونقش و نگار ساختمان ها و مساجد پرشکوه وجود ندارد، بلکه مشمول شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد بسیار از علم ها و معارفی میگردد که پایه علم ها جدید بخصوص گیاه شناسی و پزشکی میباشد».[6]

به عنوان مثال پژوهشگران مسلمان می‌توان به محمدبن زکریای رازی طبیب و حکیم اهل ایران و صاحب ابداعاتی در عرصه ی طب و کم یاب، ابن سینا فیلسوف و حکیم اهل ایران، علی بن عباس اهوازی مالک کتاب «الکتاب الملکی» در طبّ، زهراوی، جراح پر رنگ مسلمان، اصمعی وجاحظ از جانورشناسان مسلمان و «کندی» فیلسوف عرب، اشاره نمود.

ولی برخی می کوشند کل توسعه‌های علمی مسلمین را وام دار بعد از ظهر ترجمه و کپی‌برداری از اثرها یونانیان قلمداد نمایند. این امر در حالی میباشد که به سند تاریخ، اکثری از این علم ها و فنون خلاقیت خویش مسلمان ها بوده میباشد. برای مثال این مفاد می‌اقتدار به دانش جبر و داروسازی اشاره نمود. خوارزمی از پژوهشگران رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد اسلامی، کسی میباشد که جبر را بعنوان یک دانش جداگانه مبنا‌گذاری کرد و او‌لین کتاب را درباره‌ی جبر و مقابله نوشتن کرد.[7] «جرجی زیدان» مولف مسیحی در زمینه ی فن دارو سازی مسلمین نیز اینگونه نوشته هست:

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 166
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 38
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 116
  • بازدید ماه : 185
  • بازدید سال : 12743
  • بازدید کلی : 29174
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی