زمانی که نبی اکرم(ص) این مقاله را فرمودند، بت پرستان مبتلا اختلاف شدند و هر گروهی چیزی گفتند:
گروهی در توجیه بت پرستی خرافاتی را مطرح کرده و گفتند: در واقعیت ما این چوب و سنگ دست تراش خویش را نمی پرستیم، بلکه خدای سبحان را می پرستیم. چون خدای سبحان در مظاهری از بزرگان انسان حلول کرده و آن موجودات محل حلول خدای سبحان گردیده اند، ما در واقعیت آن حلول کننده و روح بت ها را می پرستیم خیر محلّ را.
اشخاصی دیگر گفتند: بزرگانی از دربین ما رفتند که از قرب الهی منتفع بودند و زیرا تقرب به مسجد النبی کوهسنگی مشهد آنها سودمند میباشد. برای گرامی داشت آنان پیکره یشان را به طور مجسمه درآورده و در قبال آن که حافظه آور قداست وی میباشد فروتنی داریم.
تیم سوم گفتند: هنگامی خدای سبحان انسان(ع) را آفرید به ملائکه امر سجده داده ما که فرزندان بشر هستیم برای سجده کردن در قبال بشر، از ملائکه سزاوارتریم، زیرا در آن صحنه نبودیم تا در قبال انسان سجده کنیم، پیکر و مجسمه ای از او ساخته، در قبال آن سجده میکنیم، تا در واقعیت در قبال بشر نخستین سجده کرده باشیم و از این شیوه به معبود تقرّب پیدا کنیم، همان گونه که شما در قبال کعبه سجده میکنید ما هم در قبال بت ها سجده میکنیم و همان طور که شما در شهرهای دیگر، در مساجد عبادت میکنید و برای هر مسجد، محرابی می سازید که متوجه کعبه میباشد و در محراب به سمت کعبه می ایستید یا این که به سمت محراب عبادت میکنید، ما نیز در قبال بت ها می ایستیم.
بت پرستان امروز نیز همانند بت پرستان روز گذشته مثل بودایی ها و بت پرستان هند و... میگویند آن چه ما می پرستیم رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد پیکرهای اشخاص پاک و مقدّس میباشد.
نبی اکرم(ص) بعد از شنیدن سخنان بت پرستان به آنان فرمود: شما بیراهه میروید، چون که شما میگویید: معبود در بشر هایی که با این شکل بوده اند حلول نموده است، بایستی بدانید که ممکن وجود ندارد خدای سبحان در موجودی دنیوی حلول نماید، چون شرط حلول شی ء در شی ء دیگر، دنیوی بودن هر دو شی ء میباشد یعنی حالاّ و محلّ هر دو می بایست دنیوی باشند. برای مثالً رنگ و طعم و عطر و مانند آن که در میوه حلول می نماید یا این که در ظواهر وروی محل میباشد یا این که مجموعاَ ظواهر و داخل و داخل آن، و جانور ازلی و قدیم هیچوقت در موجد دنیوی حادث حلول نمی نماید. چون سنجیده وجود ندارد یک موجودی که حادث میباشد و موجودی که ازلی میباشد در یکدیگر حلول نمایند و در شرایطی که بر فرض حلولی باشد به طبعً یا این که هر دو حادثند یا این که هر دو ازلی.
این برهان، ناظر به گردآوری در بین نقیضین میباشد. چون وی ازلی میباشد و مو جود ازلی در حادث حلول نمی نماید.
چنان که تکان و سکون، تغییرو تحول، زوال و امثال آن برای موجودات طبیعی ممکن میباشد ولی برای جان دار ازلی محال میباشد، معین میشود که حلول آفریدگار در بت ها محال میباشد.
فرستاده اکرم(ص) خطاب به بت پرستانی که رازّ بت پرستی خویش را تجلیل از مردان مقدّس و پایگاهّب می دانستند، فرمود: در شرایطیکه شما در قبال این بت ها خشوع میکنید و شریف ترین عضو یعنی صورت و پیشانی خویش را در قبال آنها بر خاک مالیدید، دیگر برای خدای سبحان چه عظمت و جلالی قایل خواهید بود، و چه کسی به شما شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد فرمان داده که در قبال بت ها اینگونه کرنش و خشوع فرمایید؟ حضرت خطاب به مجموعه سوّم که بت پرستی خویش را سجده در پیشگاه بشر(ع) دانسته و قضای فاتت به اکانت میآورند، فرمود: آدم در شرایطی که بخواهد معبود را اطاعت نماید، می بایست به فرمان خدای سبحان باشد و چنانچه دستوری نرسد، خویش آدم حق تشریع و نوآوری فرمان عبادی را ندارد، چون این فعالیت هواپرستی میباشد خیر خداپرستی اصل پرستش معبود را عقل و وحی تأیید می نماید اما کیفیت پرستش بایستی از خدای سبحان رسد، همگی ما عبد حقیم، معبود به ما فرمان داده که «لحاظ ما کنتم فولّوا وجوهکم شطره»(42) هر جا میباشید صورت خویش را به سمت خداوند فرمایید. براین اساس کعبه، محل پرستش، قبله، و مسجود الیه مجموع بندگان خداست، سجده ما برای خداست خیر برای کعبه. به این ترتیب سجده برای بشر به فرمان خدای سبحان بود، البته شما برای بت پرستی از سوی خدای سبحان دستوری ندارید و ثانیاً ما پروردگار را سجده میکنیم خیر کعبه را، کعبه خدا ما وجود ندارد، ولی بت ها خدا شماست و زیرا نمی توانند برای توجیه بت پرستی استدلال عقلی یا این که استدلال نقلی آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد عرضه نمایند که خدای سبحان به آنان اذن بت پرستی داده میباشد، در واقعیت آنها مجاب شدند، هر که از صفای درون و ضمیر بهره مند باشد، هنگامی ادله بر وی اقامه گردد، آن را می پذیرد.
بعد از برهان های فرستاده اکرم(ص) در مقابل رهروان ادیان و مذهبها مختلف. آن هم با درنگ و فکر. بعداز سپری شد سه روز سرویس نبی آمده و به آن حضرت ایمان آوردند آنها بیست و پنج نفر بودند که از هر فرقه ای پنج نفر و در غایت گفتند: «ما رأینا مثل حجّتک یا این که محمّد لنشهد انّک پیامبر اللّه(ص)»(43) ما تا به امروز با استدلالی به قوت و عامل شما روبرو نشده بودیم و اینک به رسالت تو شهیدشدن میدهیم و مسلمان می شویم.
با دقت به دلیل رسول اکرم(ص) و دلیل سفت آن حضرت در قبال رهروان ادیان متفاوت و سرنوشت تسلیم شدن آنها، به کار گیری می گردد که ما مسلمانان در هر وقتی بایستی با استعمال از سیره آن حضرت در قبال رهروان مذهب ها و ادیان با به کارگیری از دلیل و دلیل قویم و راهنمایی حسنه و جدال احسن واکنش کرده و دل های آنانرا متأثر کرده، و به سمت حق یعنی اسلام، سوق دهیم.
زمانی که نبی اکرم(ص) این مقاله را فرمودند، بت پرستان مبتلا اختلاف شدند و هر گروهی چیزی گفتند:
گروهی در توجیه بت پرستی خرافاتی را مطرح کرده و گفتند: در واقعیت ما این چوب و سنگ دست تراش خویش را نمی پرستیم، بلکه خدای سبحان را می پرستیم. چون خدای سبحان در مظاهری از بزرگان انسان حلول کرده و آن موجودات محل حلول خدای سبحان گردیده اند، ما در واقعیت آن حلول کننده و روح بت ها را می پرستیم خیر محلّ را.
اشخاصی دیگر گفتند: بزرگانی از دربین ما رفتند که از قرب الهی منتفع بودند و زیرا تقرب به مسجد النبی کوهسنگی مشهد آنها سودمند میباشد. برای گرامی داشت آنان پیکره یشان را به طور مجسمه درآورده و در قبال آن که حافظه آور قداست وی میباشد فروتنی داریم.
تیم سوم گفتند: هنگامی خدای سبحان انسان(ع) را آفرید به ملائکه امر سجده داده ما که فرزندان بشر هستیم برای سجده کردن در قبال بشر، از ملائکه سزاوارتریم، زیرا در آن صحنه نبودیم تا در قبال انسان سجده کنیم، پیکر و مجسمه ای از او ساخته، در قبال آن سجده میکنیم، تا در واقعیت در قبال بشر نخستین سجده کرده باشیم و از این شیوه به معبود تقرّب پیدا کنیم، همان گونه که شما در قبال کعبه سجده میکنید ما هم در قبال بت ها سجده میکنیم و همان طور که شما در شهرهای دیگر، در مساجد عبادت میکنید و برای هر مسجد، محرابی می سازید که متوجه کعبه میباشد و در محراب به سمت کعبه می ایستید یا این که به سمت محراب عبادت میکنید، ما نیز در قبال بت ها می ایستیم.
بت پرستان امروز نیز همانند بت پرستان روز گذشته مثل بودایی ها و بت پرستان هند و... میگویند آن چه ما می پرستیم رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد پیکرهای اشخاص پاک و مقدّس میباشد.
نبی اکرم(ص) بعد از شنیدن سخنان بت پرستان به آنان فرمود: شما بیراهه میروید، چون که شما میگویید: معبود در بشر هایی که با این شکل بوده اند حلول نموده است، بایستی بدانید که ممکن وجود ندارد خدای سبحان در موجودی دنیوی حلول نماید، چون شرط حلول شی ء در شی ء دیگر، دنیوی بودن هر دو شی ء میباشد یعنی حالاّ و محلّ هر دو می بایست دنیوی باشند. برای مثالً رنگ و طعم و عطر و مانند آن که در میوه حلول می نماید یا این که در ظواهر وروی محل میباشد یا این که مجموعاَ ظواهر و داخل و داخل آن، و جانور ازلی و قدیم هیچوقت در موجد دنیوی حادث حلول نمی نماید. چون سنجیده وجود ندارد یک موجودی که حادث میباشد و موجودی که ازلی میباشد در یکدیگر حلول نمایند و در شرایطی که بر فرض حلولی باشد به طبعً یا این که هر دو حادثند یا این که هر دو ازلی.
این برهان، ناظر به گردآوری در بین نقیضین میباشد. چون وی ازلی میباشد و مو جود ازلی در حادث حلول نمی نماید.
چنان که تکان و سکون، تغییرو تحول، زوال و امثال آن برای موجودات طبیعی ممکن میباشد ولی برای جان دار ازلی محال میباشد، معین میشود که حلول آفریدگار در بت ها محال میباشد.
فرستاده اکرم(ص) خطاب به بت پرستانی که رازّ بت پرستی خویش را تجلیل از مردان مقدّس و پایگاهّب می دانستند، فرمود: در شرایطیکه شما در قبال این بت ها خشوع میکنید و شریف ترین عضو یعنی صورت و پیشانی خویش را در قبال آنها بر خاک مالیدید، دیگر برای خدای سبحان چه عظمت و جلالی قایل خواهید بود، و چه کسی به شما شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد فرمان داده که در قبال بت ها اینگونه کرنش و خشوع فرمایید؟ حضرت خطاب به مجموعه سوّم که بت پرستی خویش را سجده در پیشگاه بشر(ع) دانسته و قضای فاتت به اکانت میآورند، فرمود: آدم در شرایطی که بخواهد معبود را اطاعت نماید، می بایست به فرمان خدای سبحان باشد و چنانچه دستوری نرسد، خویش آدم حق تشریع و نوآوری فرمان عبادی را ندارد، چون این فعالیت هواپرستی میباشد خیر خداپرستی اصل پرستش معبود را عقل و وحی تأیید می نماید اما کیفیت پرستش بایستی از خدای سبحان رسد، همگی ما عبد حقیم، معبود به ما فرمان داده که «لحاظ ما کنتم فولّوا وجوهکم شطره»(42) هر جا میباشید صورت خویش را به سمت خداوند فرمایید. براین اساس کعبه، محل پرستش، قبله، و مسجود الیه مجموع بندگان خداست، سجده ما برای خداست خیر برای کعبه. به این ترتیب سجده برای بشر به فرمان خدای سبحان بود، البته شما برای بت پرستی از سوی خدای سبحان دستوری ندارید و ثانیاً ما پروردگار را سجده میکنیم خیر کعبه را، کعبه خدا ما وجود ندارد، ولی بت ها خدا شماست و زیرا نمی توانند برای توجیه بت پرستی استدلال عقلی یا این که استدلال نقلی آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد عرضه نمایند که خدای سبحان به آنان اذن بت پرستی داده میباشد، در واقعیت آنها مجاب شدند، هر که از صفای درون و ضمیر بهره مند باشد، هنگامی ادله بر وی اقامه گردد، آن را می پذیرد.
بعد از برهان های فرستاده اکرم(ص) در مقابل رهروان ادیان و مذهبها مختلف. آن هم با درنگ و فکر. بعداز سپری شد سه روز سرویس نبی آمده و به آن حضرت ایمان آوردند آنها بیست و پنج نفر بودند که از هر فرقه ای پنج نفر و در غایت گفتند: «ما رأینا مثل حجّتک یا این که محمّد لنشهد انّک پیامبر اللّه(ص)»(43) ما تا به امروز با استدلالی به قوت و عامل شما روبرو نشده بودیم و اینک به رسالت تو شهیدشدن میدهیم و مسلمان می شویم.
با دقت به دلیل رسول اکرم(ص) و دلیل سفت آن حضرت در قبال رهروان ادیان متفاوت و سرنوشت تسلیم شدن آنها، به کار گیری می گردد که ما مسلمانان در هر وقتی بایستی با استعمال از سیره آن حضرت در قبال رهروان مذهب ها و ادیان با به کارگیری از دلیل و دلیل قویم و راهنمایی حسنه و جدال احسن واکنش کرده و دل های آنانرا متأثر کرده، و به سمت حق یعنی اسلام، سوق دهیم.