loading...

مرجع مسجد النبی کوهسنگی مشهد

بازدید : 11
يکشنبه 23 بهمن 1401 زمان : 10:27


یکی‌از دیرین‌ترین عباداتی که در همگی ادیان پیشین وجود داشته، نماز میباشد. در بعض مسجد النبی کوهسنگی مشهد ی از احادیث به نماز تنی چند از انبیاء الهی از حضرت بشر علی نبینا و آله و علیه اسلام تا حضرت خاتم صلی الله و علیه و آله و سلم اشاره گردیده است که بعضا از آن ها به‌این گستردن میباشد:

1- نماز حضرت بشر (علیه السلام): از صُحُف حضرت ادریس بیان شده که در اولیه روز اقامت حضرت انسان (علیه السلام) و حوا در زمین، معبود، نماز بعد از ظهر و مغرب و عشاء را جمعاًً 50 رکعت به حضرت انسان واجب کرد.

2- نماز حضرت شیث (علیه السلام): هنگامی حضرت انسان (علیه السلام) دارفانی را وداع گفت حضرت شیث (علیه السلام) اورا غسل اعطا کرد و بر او نماز خواند.

3- نماز حضرت ادریس (علیه السلام): در قصه امام درستگو (علیه السلام) به یکی یاران خویش توصیه میفرمایند: هنگامی به مسجد کوفه شرفیاب شدی به مسجد سهله نیز برو در آنجا نماز بخوان و از آفریدگار طلب حاجت کن چون مسجد سهله منزل‌ی حضرت ادریس میباشد که در آن دوزندگی میکرد و در آن نماز میخواند.

4- نماز حضرت نوح (علیه السلام): کشتی نوح دارنده پنجره‌ها و رخنه‌­هایی بود که اآدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد ز آن فروغ خورشید به درون منعکس می­شد و از این طرز وقت نماز را انتخاب می‌کردند.[5]

5- نماز حضرت شعیب (علیه السلام): معبود در سوره هو د آیه88 میفرمایند «گفتند ای شعیب آیا نمازت به تو امر میدهد که ما آنچه را پدرانمان می‌پرستیدند سوراخ گوییم و آنچه را میخواهیم، در اموالمان اعمال ندهیم؟ که همانا تو مرد صبور و رشیدی هستی.»

این گزاره گفتار عموم مدین در ردّ حجّت شعیب (علیه السلام) میباشد. اهل مدین دعوت شعیب (علیه السلام) را مستند به نماز وی کردند، زیرا در نماز دعوت به معارضه‌ی با آن خویشان در بت پرستی و نادر فروشی آنهاست و این به عبارتی رمزّی میباشد که آن‌ها از آن چنین تعبیر و تفسیر کرده‌اند؛ «اَصَلاَتُک تَامُرُکَ اَن نَخیسُک...» یعنی آیا نمازت، تورا دستور کرده که ما بت پرستی را رخنه‌ کنیم.[6]

6- نماز حضرت الیاس (علیه السلام): روزی حضرت الیاس (علیه السلام) به شیون و ناله درآمد. پروردگار به فرشته مرگ فرمود: از الیاس سؤالی کن که منجر زاری‌ات چیست؟ برای عالم میباشد و یا این که مرگ؟ حضرت الیاس (علیه السلام) پاسخ اعطا کرد خیر این میباشد و خیر آن میباشد، بلکه شیون‌ی اینجانب بخاطر این میباشد که دیگر زنده نخواهم بود تا به مطرح شدن و مناجات معبود پردازم. خدا به فرشته‌اش فرمود: از وی دست بردار و روح او‌را قبض مکن چرا‌که وی معاش را برای بندگی و بیان میخواهد.[7]

نماز در بعضا ادیان الهی
بعد از ذکر مختصری از معنی نماز و نیز سوابق‌ی تاریخی آن میان انبیاء الهی پیرو به صورت رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد نماز در چهار آیین الهی یعنی زرتشت، یهودیّت، مسیحیّت و اسلام خوا‌هیم پرداخت.

نماز در آیین زرشت
نماز در آیین زرتشت به اینصورت میباشد که آتشی افروخته می گردد و در حالی که دست‌ها به سوی عرش بلند میباشد و رمز نیز به احترام تعظیم الهی خم گردیده، برگرد اهورا مزدا می­چرخند و سرودها و شعرهایی نیز با آوازی رسا و قشنگ خوانده می‌گردد.

این نماز، نمازی بی‌پیرایه و یار با فکر در وجود خویش و اهورا مزدا میباشد که فرد را به اهورا مزدا مجاورت‌خیس می­نماید. فرد زرتشتی در هنگام نماز، حریق سوزان دنیوی را نمی‌بیند و به آن توجهی نمی‌نماید؛ بلکه چیزی که اعتنا او‌را جلب می‌نماید، حریق فروزان مینوی میباشد که در دل تمامی‌ی اشخاص شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد وجود دارااست.

بنابر سنت زرتشتی، پنج توشه در شبانه روز نماز خوانده میشود که تلاوت آن نیز بر آن ها واجب میباشد. هر نماز با این مفهوم ها استارت می شود: «خشن‌اتره، اهورامزدا» یعنی خشنود می‌گردانم اهورا مزدا را. و بعد از آن ادامه می‌دهند: « ایمان دارم به کیش مزدا پرستی که آورده‌ی زرتشت میباشد. به دنبال آموزه‌های اهورایی هستم که از لاف و دوگانه پرستی بدور میباشد».


یکی‌از دیرین‌ترین عباداتی که در همگی ادیان پیشین وجود داشته، نماز میباشد. در بعض مسجد النبی کوهسنگی مشهد ی از احادیث به نماز تنی چند از انبیاء الهی از حضرت بشر علی نبینا و آله و علیه اسلام تا حضرت خاتم صلی الله و علیه و آله و سلم اشاره گردیده است که بعضا از آن ها به‌این گستردن میباشد:

1- نماز حضرت بشر (علیه السلام): از صُحُف حضرت ادریس بیان شده که در اولیه روز اقامت حضرت انسان (علیه السلام) و حوا در زمین، معبود، نماز بعد از ظهر و مغرب و عشاء را جمعاًً 50 رکعت به حضرت انسان واجب کرد.

2- نماز حضرت شیث (علیه السلام): هنگامی حضرت انسان (علیه السلام) دارفانی را وداع گفت حضرت شیث (علیه السلام) اورا غسل اعطا کرد و بر او نماز خواند.

3- نماز حضرت ادریس (علیه السلام): در قصه امام درستگو (علیه السلام) به یکی یاران خویش توصیه میفرمایند: هنگامی به مسجد کوفه شرفیاب شدی به مسجد سهله نیز برو در آنجا نماز بخوان و از آفریدگار طلب حاجت کن چون مسجد سهله منزل‌ی حضرت ادریس میباشد که در آن دوزندگی میکرد و در آن نماز میخواند.

4- نماز حضرت نوح (علیه السلام): کشتی نوح دارنده پنجره‌ها و رخنه‌­هایی بود که اآدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد ز آن فروغ خورشید به درون منعکس می­شد و از این طرز وقت نماز را انتخاب می‌کردند.[5]

5- نماز حضرت شعیب (علیه السلام): معبود در سوره هو د آیه88 میفرمایند «گفتند ای شعیب آیا نمازت به تو امر میدهد که ما آنچه را پدرانمان می‌پرستیدند سوراخ گوییم و آنچه را میخواهیم، در اموالمان اعمال ندهیم؟ که همانا تو مرد صبور و رشیدی هستی.»

این گزاره گفتار عموم مدین در ردّ حجّت شعیب (علیه السلام) میباشد. اهل مدین دعوت شعیب (علیه السلام) را مستند به نماز وی کردند، زیرا در نماز دعوت به معارضه‌ی با آن خویشان در بت پرستی و نادر فروشی آنهاست و این به عبارتی رمزّی میباشد که آن‌ها از آن چنین تعبیر و تفسیر کرده‌اند؛ «اَصَلاَتُک تَامُرُکَ اَن نَخیسُک...» یعنی آیا نمازت، تورا دستور کرده که ما بت پرستی را رخنه‌ کنیم.[6]

6- نماز حضرت الیاس (علیه السلام): روزی حضرت الیاس (علیه السلام) به شیون و ناله درآمد. پروردگار به فرشته مرگ فرمود: از الیاس سؤالی کن که منجر زاری‌ات چیست؟ برای عالم میباشد و یا این که مرگ؟ حضرت الیاس (علیه السلام) پاسخ اعطا کرد خیر این میباشد و خیر آن میباشد، بلکه شیون‌ی اینجانب بخاطر این میباشد که دیگر زنده نخواهم بود تا به مطرح شدن و مناجات معبود پردازم. خدا به فرشته‌اش فرمود: از وی دست بردار و روح او‌را قبض مکن چرا‌که وی معاش را برای بندگی و بیان میخواهد.[7]

نماز در بعضا ادیان الهی
بعد از ذکر مختصری از معنی نماز و نیز سوابق‌ی تاریخی آن میان انبیاء الهی پیرو به صورت رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد نماز در چهار آیین الهی یعنی زرتشت، یهودیّت، مسیحیّت و اسلام خوا‌هیم پرداخت.

نماز در آیین زرشت
نماز در آیین زرتشت به اینصورت میباشد که آتشی افروخته می گردد و در حالی که دست‌ها به سوی عرش بلند میباشد و رمز نیز به احترام تعظیم الهی خم گردیده، برگرد اهورا مزدا می­چرخند و سرودها و شعرهایی نیز با آوازی رسا و قشنگ خوانده می‌گردد.

این نماز، نمازی بی‌پیرایه و یار با فکر در وجود خویش و اهورا مزدا میباشد که فرد را به اهورا مزدا مجاورت‌خیس می­نماید. فرد زرتشتی در هنگام نماز، حریق سوزان دنیوی را نمی‌بیند و به آن توجهی نمی‌نماید؛ بلکه چیزی که اعتنا او‌را جلب می‌نماید، حریق فروزان مینوی میباشد که در دل تمامی‌ی اشخاص شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد وجود دارااست.

بنابر سنت زرتشتی، پنج توشه در شبانه روز نماز خوانده میشود که تلاوت آن نیز بر آن ها واجب میباشد. هر نماز با این مفهوم ها استارت می شود: «خشن‌اتره، اهورامزدا» یعنی خشنود می‌گردانم اهورا مزدا را. و بعد از آن ادامه می‌دهند: « ایمان دارم به کیش مزدا پرستی که آورده‌ی زرتشت میباشد. به دنبال آموزه‌های اهورایی هستم که از لاف و دوگانه پرستی بدور میباشد».

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 171
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 35
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 9
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 36
  • بازدید ماه : 424
  • بازدید سال : 12982
  • بازدید کلی : 29413
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی