اخباری منقول از نبی اکرم(ص) وجود داراست که در موضع نهی از بنای مسجد بر قبور, به ریشه شناسی این شغل پرداخته و آن را به اقوام و پیروان ادیان پیشین بازمی گرداند. این خبر ها تحریرهای متعددی داراست؛ براساس تشابه های متنی و سندی, می توان آنها را به شش دسته تقسیم کرد: 1-خبرها عایشه, 2-خبرها عایشه و ابنعباس, 3-اخبار ابن عباس, 4-اخبار ابوهریره, 5-خبرها ابن مسعود, و 6-خبر ها ابوعبیده بن جراح. این مقاله با به کار گیری از روش محاسبه سندها-متن به تاریخ گذاری مسجد النبی کوهسنگی مشهد این خبرها پرداخته و بدین بهره رسیده میباشد که صورت اساسی خبر که در موضع نهی از اتخاذ مسجد از قبور به عنوان یک ویژگی قومی و مذمت این فعل میباشد, در نیمه اولیه قرن نخستین اشاعه داشته می باشد. گرچه می اقتدار اعلامکرد بعضی از تحریرهایی آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد که این فعل را یک ویژگی فقهی جلوه داده و به لعن یهود و نصاری میپردازند در نیمه اولیه قرن نخستین ساخت شده اند و همزمانی آن با اخراج یهودیان از جزیره العرب و مشابه سازی آیین این حوزه نیز آن را تایید می کند, البته قطعی میباشد که پروسه گسترش تحریرهای اخیر نسبت به صورت اساسی خبر در گذر مجال سیر افزایشی داشته و حتی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد در تحریرهای متاخرتر شاهد به کارگیری سیاسی از آن هستیم. بنای جامعه اسلامی بر محوریت مسجد نهاده گردیده است. مسجد با کارکردهای مختلف خود در ابعاد متفاوت اجتماعی و با تاکید بر جنبه معنوی, نقشی هدایت کننده برای انسان ها به سوی خداوند متعال داراست. آموزه های نشریافته از مسجد, همگی با جهت دهی زندگی فردی و اجتماعی بشر ها به صراط بی واسطه و در بهره, بهروزی او سامان یافته اند. مسجد, فارغ از از ظرفیت های درونی خود برای هدایت بشر ها, میتواند شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد در تعامل با دیگر ارگانهای جامعه فضای عمومی را مشابه فضای درونی خود نماید. انتظار عمومی از فضا پیرامون مسجد, تأثیرگذاری فضای معنوی درون مسجد بر گوشه و کنار آن میباشد. با وجود این, امروزه گوشه و کنار پیرامون مسجد, عمدتاً متأثر از زندگی اجتماعی بیرونی هست و مسجد به دلایل مختلفی تأثیرات کمی بر آن داراست و لذا شاهد ارتکاب انواع جرم ها, ناسازگارهای اجتماعی, تنش, سرقت, نزاع و. . . در محله و جوامعی هستیم که معمولاً مسجد هم وجود داراست. سؤال این است که مسجد در مواجهه با این مشکلات خُرد چه گونه میتواند کار کند و به سالم سازی فضا پیرامون کمک کند؟ طریق پژوهش نیز توصیفی تحلیلی هست. یافته های نماد میدهد, ظرفیت های سلامت سازی محیط اجتماعی پیرامون مسجد به نه شناسایی و تبیین نشده و لذا در عرصه شغل نیز کمتر به کار گرفته شدهمیباشد. مسجد میتواند با فعال کردن سازوکارهای تعامل خود با دور و بر پیرامون از قبیل, تمجید بخش های خاص مسجد و محله, به کار گیری از ظرفیت نخبگان علوم اجتماعی و مدیریتی, بهره گیری از توان مندی خانواده ها در واگذاری برخی از نقش های ارگان های رسمی, به سلامت سازی محله و اطراف پیرامون خود کمک کند و در شکل گیری جامعه اسلامی نقشی ویژه جاری ساختن نماید.
اخباری منقول از نبی اکرم(ص) وجود داراست که در موضع نهی از بنای مسجد بر قبور, به ریشه شناسی این شغل پرداخته و آن را به اقوام و پیروان ادیان پیشین بازمی گرداند. این خبر ها تحریرهای متعددی داراست؛ براساس تشابه های متنی و سندی, می توان آنها را به شش دسته تقسیم کرد: 1-خبرها عایشه, 2-خبرها عایشه و ابنعباس, 3-اخبار ابن عباس, 4-اخبار ابوهریره, 5-خبرها ابن مسعود, و 6-خبر ها ابوعبیده بن جراح. این مقاله با به کار گیری از روش محاسبه سندها-متن به تاریخ گذاری مسجد النبی کوهسنگی مشهد این خبرها پرداخته و بدین بهره رسیده میباشد که صورت اساسی خبر که در موضع نهی از اتخاذ مسجد از قبور به عنوان یک ویژگی قومی و مذمت این فعل میباشد, در نیمه اولیه قرن نخستین اشاعه داشته می باشد. گرچه می اقتدار اعلامکرد بعضی از تحریرهایی آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد که این فعل را یک ویژگی فقهی جلوه داده و به لعن یهود و نصاری میپردازند در نیمه اولیه قرن نخستین ساخت شده اند و همزمانی آن با اخراج یهودیان از جزیره العرب و مشابه سازی آیین این حوزه نیز آن را تایید می کند, البته قطعی میباشد که پروسه گسترش تحریرهای اخیر نسبت به صورت اساسی خبر در گذر مجال سیر افزایشی داشته و حتی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد در تحریرهای متاخرتر شاهد به کارگیری سیاسی از آن هستیم. بنای جامعه اسلامی بر محوریت مسجد نهاده گردیده است. مسجد با کارکردهای مختلف خود در ابعاد متفاوت اجتماعی و با تاکید بر جنبه معنوی, نقشی هدایت کننده برای انسان ها به سوی خداوند متعال داراست. آموزه های نشریافته از مسجد, همگی با جهت دهی زندگی فردی و اجتماعی بشر ها به صراط بی واسطه و در بهره, بهروزی او سامان یافته اند. مسجد, فارغ از از ظرفیت های درونی خود برای هدایت بشر ها, میتواند شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد در تعامل با دیگر ارگانهای جامعه فضای عمومی را مشابه فضای درونی خود نماید. انتظار عمومی از فضا پیرامون مسجد, تأثیرگذاری فضای معنوی درون مسجد بر گوشه و کنار آن میباشد. با وجود این, امروزه گوشه و کنار پیرامون مسجد, عمدتاً متأثر از زندگی اجتماعی بیرونی هست و مسجد به دلایل مختلفی تأثیرات کمی بر آن داراست و لذا شاهد ارتکاب انواع جرم ها, ناسازگارهای اجتماعی, تنش, سرقت, نزاع و. . . در محله و جوامعی هستیم که معمولاً مسجد هم وجود داراست. سؤال این است که مسجد در مواجهه با این مشکلات خُرد چه گونه میتواند کار کند و به سالم سازی فضا پیرامون کمک کند؟ طریق پژوهش نیز توصیفی تحلیلی هست. یافته های نماد میدهد, ظرفیت های سلامت سازی محیط اجتماعی پیرامون مسجد به نه شناسایی و تبیین نشده و لذا در عرصه شغل نیز کمتر به کار گرفته شدهمیباشد. مسجد میتواند با فعال کردن سازوکارهای تعامل خود با دور و بر پیرامون از قبیل, تمجید بخش های خاص مسجد و محله, به کار گیری از ظرفیت نخبگان علوم اجتماعی و مدیریتی, بهره گیری از توان مندی خانواده ها در واگذاری برخی از نقش های ارگان های رسمی, به سلامت سازی محله و اطراف پیرامون خود کمک کند و در شکل گیری جامعه اسلامی نقشی ویژه جاری ساختن نماید.